« متن، ترجمه و صوت دعای مشلول + دانلود | شهید بی سَری که حاج قاسم سلیمانی ماجرای شهادتش را روایت کرد+تصاویر » |
احكام قرآني بانوان
نوشته شده توسطرحیمی 8ام بهمن, 1392کلام نور
حضرت زهرا (سلام الله عليها) :
از زندگاني دنياي شما تنها سه چيز را دوست دارم:
تلاوت قرآن
نگاه كردن به چهره رسول خدا
و انفاق در راه خدا
1) تمام چیزهایی که بر جنب حرام است بر حائض نیز حرام میباشد.[1]
توضيح: بنابراين رساندن جایی از بدن به خطّ قرآن برای حائض حرام بوده و حکم مسّ اسامی متبرکه نیز مطابق آنچه در درس اوّل و دوّم گذشت میباشد. (البته به اختلاف فتاوي توجه فرماييد)
2) توقف در مسجد و رساندن جایی از بدن به خطّ قرآن و کارهای دیگری که بر حائض حرام است بر نفساء هم حرام میباشد و آنچه بر حائض واجب و مستحب و مکروه است، بر نفساء هم واجب و مستحب و مکروه میباشد.[2]
3) در جواز مسِّ قرآن، مجردِ پاک شدن حائض کافی نیست بلکه حائض تا غسل نکرده مسّ خط قرآن بر او حلال نمیشود.[3]
4) مطابق با نظر حضرات آيات عظام امام، اراکی، بهجت، فاضل: خواندن سورهای که سجده واجب دارد بر حائض و نفسا حرام میباشد گرچه یک حرف از این چهار سوره را هم بخواند.[4] ولي به نظر حضرات سیستانی، تبریزی، مکارم، صافی و شبيري زنجانی ، فقط خواندن آیۀ سجدۀ واجب بر حائض و نفساء حرام میباشد.[5]
5) خواندنِ قرآن گرچه کمتر از هفت آیه باشد و نیز همراه داشتنِ قرآن و رساندنِ جایی از بدن به حاشیه و مابین خطهای قرآن، برای حائض مکروه است.[6]
6) بنا به نظر برخی که برای حائض خواندن هیچ قسمت از سورۀ سجدۀ واجبدار را جایز نمیدانند، حائض اگر دعای کمیل بخواند اقوی این است که آیۀ «اَفَمَنْ کانَ مُؤْمِناً کَمَنْ کانَ فاسِقاً لا یَسْتَوُون» را نخواند چون جزء سورۀ «سجده» است.[7]
7) مستحب است حائض در وقت هر نمازی لباس و بدنش را تطهیر نماید و در جای نماز خود رو به قبله نشسته به ذکر و دعا و صلوات مشغول شود و قرائت قرآن نیز مستحب است هر چند در غیر این وقت (وقت نماز) مکروه است.[8]
8) اگر زني بوسيله خوردن قرص از عادت ماهانه جلوگيري كند مي تواند در آن حال قرآن تلاوت كند.[9]
9) مستحاضه قلیله اگر بخواهد غیر از نماز کاری انجام دهد که شرط آن وضو داشتن است مثلاً بخواهد جایی از بدن را به خط قرآن برساند باید وضو بگیرد و وضویی که برای نماز گرفته کافی نیست.[10]
10) برای مستحاضه خواندن سورهای (یا آیهای) که سجدۀ واجب دارد، جایز است.[11]
11) اگر بانوان در استحاضه كثيره يا متوسطه بخواهند پيش از وقتِ نماز جايي از بدن خود را به خط قرآن برسانند بايد غسل كنند و وضو هم بگيرند.[12]
12) در هنگام ازدواج مي توان مهريه را فقط يك جلد كلام الله مجيد قرار داد ولي در اين صورت بايد مشخصات قرآن از جمله ويژگي ها و قيمت آن معلوم باشد.[13]
13) بانوان براي كسب معارف اعتقادي كه دانستن آن ضروري است و نيز براي يادگيري وظايف شرعي مي توانند بدون كسب اجازه از همسر خود ، از منزل خارج شوند.
توضيح: بنابراين خارج شدن بانوان براي شركت در جلسات آموزش علوم و فنون قرآني و ساير معلوماتي كه دانستن آن در عين شايسته بودن واجب نيست بايد با اجازه همسر باشد.[14]
14) بانوان مي توانند در هنگام اجراي عقد نكاح با همسر خود شرط نمايند كه در جلسات شركت كرده و يا تدريس و آموزش قرآن را بدون محدوديت ادامه دهند.[15]
پی نوشت
[1]. بنیهاشمی خمینی سیدمحمدحسن ، توضیح المسائل مراجع، ج1، ص249 مسأله 450 مطابق با فتواي تمامي مراجع تقليد
[2] . همان، ص286 مسأله513 مطابق با نظر حضرات آيات امام خميني ، بهجت ، فاضل ، صافي گلپايگاني و مكارم شيرازي.
[3] . همان ، ص 254 مسأله 467 ، مطابق با فتواي تمامي مراجع عظام
[4] . بنیهاشمی خمینی سیدمحمدحسن ، توضیح المسائل مراجع، ج1، ص205 مسأله 355.
[5] . همان .
[6] . حجت هادی ، قرآن در آئینه احکام،ص28. توضیح: کراهت در اینجا به معنی کمتر بودنِ ثوابِ عبادت است نه به معنای بهتر بودنِ ترک عمل.
[7] . همان، ص28.
[8] . همان،ص28.
[9]. برگرفته از كتاب استفتائات قرآني اثر غلامرضا نيشابوري ص59 مطايق با نظر حضرات آيات مكارم شيرازي ، تبريزي و فاضل لنكراني.
[10] . بنیهاشمی خمینی سیدمحمدحسن ، توضیح المسائل مراجع، ج1، ص239 مسأله 427 مطابق با فتواي حضرات آيات امام خميني ، فاضل لنكراني ، بهجت ، مكارم شيرازي ، سيستاني و مطابق با فتواي حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني چنين فردي بايد اين كارها را در حال اختيار ترك كند مطالق با فتواي مرحوم آيت الله العظمي تبريزي و آيت الله العظمي شبيري زنجاني بنابر احتياط واجب در حالت اختيار نمي تواند مس كلمات قرآن نمايد و در صورت اضطرار بايد وضو بگيرد.
[11] . همان،ص240 مسأله 428 مطابق با نظر حضرات آيات امام خميني ، فاضل لنكراني ، صافي گلپايگاني ، سيستاني ، تبريزي ، شبيري زنجاني ، مستحاضه در صورتي كه غسلهاي واجب خود را انجام دهد مي تواند آيه و يا سوره سجده دار را بخواند (ادامه مسأله از آيت الله العظمي سيستاني و تبريزي : و بعيد نيست كه اين كار بدون غسل نيز جايز باشد هر چند احتياط مستحب ترك آنست)
[12]. همان صفحه 240 مسأله 429 مطابق با فتواي حضرات آيات امام خميني و فاضل لنكراني
[13]. برگرفته از كتاب استفتائات قرآني اثر غلامرضا نيشابوري ص56 مطايق با نظر حضرات آيات مكارم شيرازي ، تبريزي و فاضل لنكراني.
[14]. مطابق با نظر حضرات آيات … فاضل لنكراني جامع المسائل آيت الله فاضل لنكراني ص460 سؤال1625
[15]. برگرفته از كتاب استفتائات قرآني اثر غلامرضا نيشابوري ص58 مطايق با نظر حضرات آيات مكارم شيرازي ، تبريزي و فاضل لنكراني.
منبع: سازمان دارالقرآن الکریم کشور
سلام دوست عزیز. واقعا خدا قوت. مطالبتان را نگاه کردم خیلی تلاش کرده اید. موفق باشید. در پناه حق
فرم در حال بارگذاری ...