« به لهجه باران به مادر گل‌ها سلام!(به مناسبت سالروز تخریب بقیع)امتحانات سخت و دشواردر زمان غيبت »

امتحانات الهی در دوران غیبت بستری برای آماده‌سازی ظهور

نوشته شده توسطرحیمی 2ام مرداد, 1394

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی گفت: امتحانات در عصر غیبت حضرت، بستری برای آماده‌سازی عالم برای ظهور و آزمونی برای رشد شیعیان است و با وقوع این ظهور حضرت بین مومنان بر می‌گردند و رابطه مومنان با حضرت برقرار می‌شود.

به نقل از روابط عمومی مسجد مقدس جمکران، حجت‌الاسلام سیدمهدی میرباقری در جمع نمازگزاران و مجاوران این مکان مقدس اظهار کرد: از زیبایی‌های ظهور برقراری رابطه حضرت با مومنان بدون هیچ‌واسطه و نایب و فاش شدن ماهیت جریانی است که مسیر ولایت و امامت را بعد از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله تغییر داد.

وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيامٍ وَكَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَاءِ لِيبْلُوَكُمْ أَيكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَلَئِنْ قُلْتَ إِنَّكُمْ مَبْعُوثُونَ مِنْ بَعْدِ الْمَوْتِ لَيقُولَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ هَذَا إِلَّا سِحْرٌ مُبِينٌ(هود/7)

وی با اشاره به آیه هفت سوره هود گفت: ماء در روایات و نیز بسیاری از آیات کنایه از مقام ولایت است بنابراین فرماندهی و عرش الهی روی آب بوده یعنی بر ولایت ائمه معصومین(علیهم السلام) است و در عصر ظهور، حقیقت انوار هدایت الهی روی زمین تجلی کرده و ولایت روی زمین ظاهر می‌شود که گاهی در روایات از آن تعبیر به «یظهر الماء علی وجه الارض» هم شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان آیه شریفه 17 سوره حدید(اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يحْيي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا قَدْ بَينَّا لَكُمُ الْآياتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ(الحديد/17)) گفت: امام که سرچشمه حیات است اگر غیبت کرد، در واقع غیبت حیات است به این منظور در روایات این آیه به واضح معنا شده که بعد از آنکه کفر روی زمین پخش شد امام زمان (عج) با ظهورشان بساط کفر را جمع می‌کند و قلوب زنده می‌شود.

وی گفت: گاهی از ظهور حضرت حجت(عج) به «أَشرقت الارض بِنورِ ربها» تعبیر می‌شود که بر این اساس نور رب، وجود مقدس امام(عج) است و زمین به نور ایشان روشن می‌شود.

میرباقری به آیات سوره شمس اشاره کرد و افزود: نهار دوران امام زمان (عج) است که آن شمس را تجلی می‌دهد و آن شمس وجود مقدس رسول الله صلی الله علیه و آله است؛ و همین که در دعای حضرت می‌خوانیم «اظهر به دین نبیک» در حقیقت آن دینی که در حجاب رفته با ظهور حضرت ظاهر می‌شود و یکی از معانی ظهور نیز همین است.

وی ادامه داد: در ظهور حضرت سه اتفاق می‌افتد؛

اول ظهور جسمانی،

دوم رفع حجاب از باطن ولایت

سوم ظهور باطن ولایت در عالم است

که از آن به «اشراق و احیاء ارض» تعبیر می‌شود؛ زمین احیاء و نورانی می‌شود.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی خاطرنشان کرد: وقتی حضرت می‌آید این غیب در عالم ظاهر می‌شود، یعنی عالم ما به عالم غیب متصل و انوار غیب و حقیقت ولایت در عالم ظاهر می‌شود؛ این مهم‌ترین معنی ظهور است.

وی یادآور شد: امتحانات در عصر غیبت حضرت، بستری برای آماده‌سازی عالم برای ظهور و آزمونی برای رشد شیعیان است و با وقوع این ظهور حضرت بین مومنان بر می‌گردند و رابطه مومنان با حضرت برقرار می‌شود.

خبرگزاری فارس

 

 


فرم در حال بارگذاری ...