موضوع: "رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم"
رزمندگان خداوند چه جایگاهی دارند؟
نوشته شده توسطرحیمی 14ام فروردین, 1399
پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود:
المُجاهِدونَ فی سَبیلِ اللّه ِ قُوّادُ أهلِ الجَنَّةِ.
رزمندگان در راه خدا، راهبران اهل بهشت اند.
|
خداوند به قلب ها و اعمال شما می نگرد.
نوشته شده توسطرحیمی 8ام فروردین, 1399
پیامبر مهربانی صلی الله علیه و آله:
خداوند به صورت و اموال شما نگاه نمیکند،
بلکه به قلب ها و اعمال شما می نگرد.
الوافی؛ 26:197
رأفت و رحمت در سبک زندگی رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله
نوشته شده توسطرحیمی 4ام فروردین, 1399
سبک زندگی نبوی در کلام آیتالله بهجت(ره):
عبای پیغمبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله را با شدت بر گردن حضرت فشار داد و باعث خراش و ناراحتی حضرت شد.
آن حضرت تنها فرمودند:
«آیا از انتقام نترسیدی؟»،
او گفت: «مطمئن بودم که انتقام نمیگیری!»
زندگی پیغمبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله دارای نکات و آموزههای مهمی است که در رأس آنها مکارم اخلاق قرار دارد، چنانکه در حدیثی فرمودند:
«إنّما بعثتُ لأتمّم مکارم الأخلاق؛
بهدرستی که من برای به کمال رساندن اخلاق مبعوث شدهام.»،
با وجود این، هنوز هم گاهی در حل مشکلات فردی، خانوادگی و اجتماعی دست به دامن ابزارها و روشهایی میشویم که از مکارم اخلاقی دور و بعید است، طوری که گویا ضرورت بازخوانی آموزهها و سبک زندگی نبوی ضروری بهنظر میرسد تا توجه دوبارهای به منش و روش آن حضرت در زندگی داشته باشیم.
بعثت و مأموریت آخرالزمانی پیامبر
نوشته شده توسطرحیمی 4ام فروردین, 1399
توجه به فسلفه بعثت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله از منظر تمدنی و باورهای مهدوی نگاه و منظر انسان را نسبت به این رویداد عظیم تاریخ بشریت متفاوت از گذشته میکند. در این منظر رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله به عنوان پیامبر آخرالزمانی شناخته میشوند که مأموریت تکمیل رسالت انبیای گذشته و رساندن بشر به اوج قلههای ارزشهای انسانی و در قالب ایجاد جامعهای آرمانی را بر عهده دارد که از آن به عنوان «عصر ظهور» یاد میکنیم. با این نوع نگاه، قرآن ابزار و نقشه راه این امر و اهلبیت و خلفای ایشان مربیان و معلمان این مسیرند.
عزم و جدیت پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله به ویژه پس از بعثتشان در مسئله مهدویت، تبیین مسائل آخرالزمان و ظهور امام عصر (عج به قدری بود که از رایجترین مباحث آن زمان شناخته میشد؛ نشان به اینکه در دستهبندی احادیث موضوعی مربوط به نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله مسئله مهدویت و آخرالزمان سهم بسزایی در روایات نبوی دارد؛ موضوعی که متأسفانه از نگاه عمده اندیمشندان دینی و مورخان تاریخ اسلام به دور مانده است.
از جمله مباحثی که در این دست روایات نبوی دیده میشود، شامل علامات قیام قائم، اوضاع جهان در آخرالزمان، حتمی بودن ظهور، نام و نسب و خصوصیات جسمی امام عصر (عج)، اقدامات آن حضرت پس از ظهور، اوضاع جهان در دوران حکومت امام عصر (عج) است.
پیشگویی پیامبر صلی الله علیه و آله درباره فرجام تاریخ
نوشته شده توسطرحیمی 4ام فروردین, 1399
امام باقر علیه السلام در شرح این آیه میفرمایند:
منظور از اینان که زمین را به ارث میبرند، یاران حضرت مهدی علیهالسلام هستند که در واپسین حرکت تاریخ و آخرالزّمان خواهند آمد.
حجت الاسلام والمسلمین «ابراهیم بهاری» با اشاره به آیه ۱۰۵ سوره مبارکه انبیاء، اظهار کرد: خداوند در این آیه شریفه می فرماید:
«وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ؛
ما در زبور پس از تورات نوشتهایم که این زمین را بندگان صالح من به میراث خواهند برد».
این استاد اخلاق ادامه داد: در تفسیر «مجمع البیان» ذیل آیه آمده است:
«وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ»
و به یقین ما در زبور پس از «ذکر» نوشتیم… آنچه آمد ترجمه آیه است و در تفسیر آن سه نظر آمده است: نخست، به باور پارهای واژه «زبور» به مفهوم کتابهای آسمانی پیامبران است. با این بیان منظور این است که: ما در کتابهای همه پیامبران پس از لوح محفوظ نوشتهایم… .
محمد بزرگترین بزرگان تاریخ است.
نوشته شده توسطرحیمی 3ام فروردین, 1399
نظر ویل دورانت دانشمندان غربی درباره پیامبر اسلام
?ویل دورانت(فیلسوف و تاریخنگار برجسته آمریکایی): اگر به میزان تاثیر این مرد بزرگ در میان مردم بنگریم، باید بگوییم:
محمد بزرگترین بزرگان تاریخ است. منبع: کتاب پنجگام دین، ص۱۴۷ |
نظر تولستوی دانشمندان غربی درباره پیامبر اسلام
نوشته شده توسطرحیمی 3ام فروردین, 1399بی تردید،
پیامبر اسلام از
مصلحان بزرگ دنیا است؛
ای محمد اگر نبودی هستی را نمیآفریدم
نوشته شده توسطرحیمی 3ام فروردین, 1399
ای محمد اگر نبودی هستی را نمیآفریدم
لولاک لماخلقت الافلاک
متن حدیث که با عنوان حدیث قدسی در کتاب جنة العاصمة نیز نقل شده این است:
یا احمد لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما
ترجمه: ای احمد! اگر تو نبودی افلاک را خلق نمیکردم و اگر علی نبود تو را خلق نمیکردم و اگر فاطمه نبود شما دو نفر را خلق نمیکردم.[۱]
در منابع شیعه دو حدیث دیگر با مضمون حدیث لولاک وجود دارد:
يَا مُحَمَّدُ وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي لَوْلَاكَ لَمَا خَلَقْتُ آدَمَ وَ لَوْ لَا عَلِيٌّ مَا خَلَقْتُ الْجَنَّة[۲]
ترجمه: ای محمد! به عزت و جلالم سوگندُ اگر تو نبودی آدم را نمیآفریدم و اگر علی –ع- نبود بهشت را خلق نمیکردم.
لَوْلَاكَ لَمَا خَلَقْتُ الْأَفْلَاك[۳]
ترجمه: اگر تو نبودی افلاک را خلق نمیکردم.