« توصیه‌های امام علی علیه السلام پس از ضربت خوردنشب قدر »

بررسی راهکارهای رهایی از آتش جهنم

نوشته شده توسطرحیمی 25ام خرداد, 1396
 
 
احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان توسط حجت‌اسلام رفیعی با محوریت بررسی راه‌های خلاصی از آتش از منظر قرآن و روایات در آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ره) انجام شد.
حجت‌اسلام رفیعی در مراسم احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ره) با بیان اینکه امشب شب همنشینی افلاکیان با زمینینان است و شب آشتی با خداست و شب تغییر و تحول است و شبی که برتر از هزار ماه شمرده شده است، افزود:
این برتری شامل برتری اعمال است یعنی شامل ذکر، خواندن قرآن، خواندن نماز، صدقه دادن، احسان به دیگران و … است که بر اساس روایات این برتری را برای روز قدر نیز ذکر کرده‌اند و شب نوزدهم را نقطه عطف شب‌های قدر ذکر کرده‌اند.

وی با طرح این سوال که فرازی از دعای جوشن کبیر که در آن 100 بار می‌گوییم «خلّصنا من النّار یا رب» چگونه حاصل می‌شود، گفت:کتاب دوجلدی بهشت و دوزخ در قرآن و حدیث که از آثار منتشر شده مجموعه دارالحدیث است 50 عامل نجات از آتش جهنم را نام برده است که در جلد اول این کتاب به بهشت و در جلد دوم به جهنم پرداخته شده و مطالعه آن را به علاقمندان توصیه می‌کنم در این کتاب پنج عامل را به تفصیل درخصوص راه‌های خلاصی از آتش جهنم مطرح کرده است که شامل کنترل نفس، انس با قرآن، حفظ آبروی مؤمن، بار از دوش مردم برداشتن و گریه بر گناهان است.

حجت‌اسلام رفیعی با اشاره به اینکه اگر کسی نسبت به نفسش در چهار موضع کنترل داشته باشد خداوند آتش جهنم را بر او حرام می کند، افزود:

این چهار موضع از این قرار است؛

1- آنجایی که رغبت می‌کند به گناه

2- آنجایی که می‌ترسد عمل واجبی را انجام دهد

3- آنجایی که عصبی و خشمگین می‌شود

4- آنجایی که اشتهای به گناه در او فراوان می‌شود . همچنین در قضیه انس با قرآن، قلبی که ظرف قرآن باشد و محل نفوذ قرآن باشد شیطان در آن نفوذ نمی‌کند و نفسش را کنترل می‌کند.

وی درباره ضرورت حفظ آبروی مؤمن برای دوری از آتش جهنم گفت: کسی که دفاع از مردم کند و مانع ریختن آبروی مؤمن شود خدا او را از آتش جهنم حفظ می‌کند و کسی که گشاده‌دست است، به بهشت نزدیک است و از آتش جهنم دور است. همچنی کسی که بر گناهانش گریه کند و این اشک جاری شود روی گونه‌هایش، خداوند می‌فرماید من حیا می‌کنم که او را به آتش افکنم.

حجت‌الاسلام رفیعی با هشدار نسبت به حزب‌بندی‌های غلط رایج سیاسی در جامعه اسلامی، اظهار کرد: در دنیا نه برای اصلاح‌طلب می‌ماند نه برای اصول‌گرا، نه برای این حزب می‌ماند نه برای آن، اگر آگاه باشیم و حواسمان جمع باشد دروغ به هم نمی‌گوییم، تهمت و افترا به هم نمی‌زنیم، بحث های رشوه و اختلاس نجومی پیش نمی‌آید، از ضعف اعتقاد به معاد، جهنم و بهشت است که این مباحث در جامعه طرح می‌شود البته که رحمت خداوند وسیع است، اما باید از عذاب الهی ترسید و نباید موجب شود که انسان جرأت ارتکاب به گناه پیدا کند.

وی افزود: مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیرشان فرمود که خداوند رحمان است اما در عین حال شدیدالعقاب است. البته که آیات و روایات فراوان و سیره پیامبر در این زمینه بیانگر این واقعیت است .

حجت‌الاسلام رفعی با اشاره به اینکه با اشاره به اینکه سه چیز در مرگ ما مخفی است، افزود: کجا می‌میریم، چگونه می‌میریم، چه زمانی می‌میریم از جمله این سه مسأله مخفی در مورد مرگ است. بنابراین جاهل به زمین و زمان و زمینه مرگمان هستیم، یاد مرگ زمینه خلاصی ما از جهنم است.

خبرگزاری تسنیم


فرم در حال بارگذاری ...