« دانلود کتاب سحر سخن و اعجاز اندیشه در بازخوانی آموزه های بعثت​کفاره با برکت فراموش کردن یک عمل مستحبی »

تربیت زمینه ساز عصر ظهور؛ اصول و الزامات

نوشته شده توسطرحیمی 12ام اردیبهشت, 1395

خداوند اراده فرمود دین مبین خود را بر همه ادیان برتری بخشد، گرچه این حقیقت کافران و مشرکان را خوش نیاید.

او همچنین اراده فرمود بر مستضعفان منت گذارد و آنان را وارث زمین و زمان قرار دهد، گرچه این امر بر مستکبران جهان سخت و تنگ آید.
افزون بر این، سنت حتمی و تردیدناپذیر الهی بر این تعلق گرفته که با ظهور حجتش، جهان را از عدل و قسط و احسان سرشار فرماید، پس از آن که از جور و ستم و جفا مالامال گردیده است.
از آن گذشته، مشیت الهی بر این است که امور مزبور همگی به صورت عادی و از راه متعارف   و نه به طور مرموز یا اعجازگونه تحقق یابد. بدیهی است جریان این سنت و تحقق آن مشیت در جهان، مستلزم فراهم آمدن شرایط و اوضاع و احوال مناسب و متناسبی است که فرجام خوشش فرج اسلام و مسلمانان، آن هم با ظهور سرورآفرین و بهجت افزای امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف خواهد بود.
در همین راستا می‌توان گفت تربیت زمینه­ ساز بیشترین سهم را در فراهم کردن آن شرایط و اوضاع مسرت زا و سرعت بخشیدن به تحقق این فرجام شیرین بر عهده دارد. تبیین اصول و الزامات چنین تربیتی دغدغه اصلی این نوشتار است. از این رو اموری همچون مقام و منزلت آخرین پیشوای الهی انسان و جهان، عدالت جهانی، برترین‌ها برای برترین پیشوای عصر و جهان در دوره آخرالزمان، رسالت خطیر نجات و سعادتمندی انسان، کمال نهایی بشر، تحولات شگرف فراروی انسان و جهان در عصر ظهور، حق تقوا، حق جهاد، تربیت زمینه ساز با الهام از زیارت عاشورا و جایگاه اراده و مشیت الهی در اثربخشی تربیت زمینه ساز، سرلوحه اندیشه و تدبیر برنامه ریزان، مجریان و متصدیان تربیت زمینه ساز قرار می‌گیرد. توجه به این امور اهمیت تربیت زمینه ساز را در نظر مربیان صدچندان می‌کند. از این مضامین بلند و حیاتی که به نوعی حد نصاب لازم در فرایند تربیت زمینه ­ساز به شمار می‌روند، اصول و الزامات ده‌گانه فوق، با محوریت:

1. جایگاه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و رسالت جهانی ایشان،

2. هنگامه ظهور و تحولات چشم گیر و فراگیر،

3. مسؤولیت خطیر تربیت یافتگان عصر ظهور برای ورود به عصر ظهور،

به روش توصیفی­ـ ­تحلیلی و با رویکرد اسنادی قابل استنباط و استخراج هستند. 

  دانلود مقاله

منبع :   ماهنامه مشرق موعود - شماره 26

 


فرم در حال بارگذاری ...