« اثر گناه در تضعیف معنویت و کاهش اراده و مقامتتاثير نماز بر كاهش افسردگی »

توجه به شیطان و شیوه عملکرد او

نوشته شده توسطرحیمی 4ام فروردین, 1399

 

 

خطبه ۲۲، فراز ۱:

«أَلَا وَ إِنَّ الشَّيْطَانَ قَدْ ذَمَرَ حِزْبَهُ وَ اسْتَجْلَبَ جَلَبَهُ لِيَعُودَ الْجَوْرُ إِلَى أَوْطَانِه‏ وَ يَرْجِعَ الْبَاطِلُ إِلَى نِصَابِهِ وَ اللَّهِ مَا أَنْكَرُوا عَلَيَّ مُنْكَراً وَ لَا جَعَلُوا بَيْنِي وَ بَيْنَهُمْ نِصْفاً»[۱]

 

«آگاه باشيد! همانا شيطان حزب و يارانش را بسيج كرده و هواداران خود را از هر سو فراهم آورده است، تا بار ديگر ستم را به جاى خود نشاند و باطل به جايگاه خويش پايدار شود. سوگند به خدا (ناکثین) هر ناپسندی را به من نسبت داده و انصاف را بين من و خودشان رعايت نكردند…»

 

توضیح کلام حضرت

 حضرت به افراد متذکر می‌شوند که شیطان بسیار پرکار است و برای تحقق اهداف خود یاران و هواداران خود جمع می‌کند. هدف اصلی شیطان برقراری ظلم و استقرار باطل است.

در ادامه حضرت درباره گروه ناکثین سخن می‌گویند؛ کسانی که در ظاهر مسلمان بوده اما بیعت خود را با امیرالمؤمنین علیه‌السلام شکستند و با سردمداری طلحه و زیبر جنگ جمل را راه‌اندازی کردند.

حضرت می‌فرمایند: «آنان از نسبت دادن هیچ منکری به من امتناع نکرده و بین من و خودشان انصاف را درنظر نگرفتند»

 

نکات

 اولین نکته‌ای که حضرت یادآور می‌شوند آن است که شیطان بسیار فعال بوده و فعالیت او از طرق مختلف است؛ در مجلس معصیت به شکلی و در مجلس طاعت به شکل دیگر فعال است. حتی در زمان‌های متفاوت، عملکرد او متفاوت است؛ در ماه محرم به نوعی و در ماه رمضان به نوع دیگر افراد را اغوا می‌کند. روزی با نام «استکبار جهانی» و روزی در قالب «وهابیت» فعالیت می‌کند. لذا باید هر کس با بررسی وضعیت خود به نحوه عملکرد شیطان در زندگی‌اش پی‌ببرد.

شیطان هدفمند کار می‌کند؛ هدف او دوری افراد از حق و برقراری ظلم و حاکمیت باطل است. شیطان طاقت دیدن برپایی حق را ندارد و از انجام هیچ اقدامی برای مقابله با آن اباء نمی‌کند. اقدامات او قاعده نداشته و از هر طریقی ممکن است باطل را به عرصه ظهور برساند.

این مسئله امری‌ست که بسیاری از افراد از آن غافل هستند و حضرت بابت آن هشدار می‌دهند. لذا هر شخصی باید در گفتار و رفتار خود دقت نماید تا ناخواسته در جهت تحقق اهداف شیطان گام برندارد و به اصطلاح «آب در آسیاب دشمن نریزد»!

حضرت در ادامه به یکی از مهم‌ترین روش‌های عملی شیطان در مقابله با دین اشاره می‌کنند: شیطان تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا افراد جامعه به اولیاءدینی بدبین شوند تا جایی که هر امر نادرستی را به آن بزرگواران نسبت دهند. در جامعه‌ای که بزرگان دینی بی‌ارزش جلوه داده شوند؛ رفته رفته افراد نسبت به دین بی‌تفاوت خواهند شد.

 

 تاریخ جلسه: ۹۸/۶/۱۱ ـ جلسه ۱

«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»


[۱] نهج البلاغه(مرحوم فیض الاسلام)، خطبه۲۲

 

مؤسسه علمیه‌ السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام


فرم در حال بارگذاری ...