« بیدار نگاه داشتن بچّه‌ها در شب قدرچه کسانی به شب قدر وارد نمی‌شوند »

رمزگشایی پیامبر عظیم‌­الشّأن از اجابت یا ردّ دعا

نوشته شده توسطرحیمی 16ام تیر, 1394

 

پیغمبر اکرم(صلی الله علیه و آله) به مولی‌الموالی، امیرالمؤمنین، اسدالله الغالب، علی بن ابی طالب(علیه السلام)، بیان می­‌فرمایند:

«یا علی من اکل الحلال صفا دینه و رقّ قلبه و دمعت عیناه من خشیه الله تبارک و تعالی و لم یکن لدعوته حجاب»

ای علی! آن کسی که حلال بخورد، دینش صفا پیدا می­‌کند، قلبش رقیق می­‌شود و رقّت قلب می­‌گیرد.

اگر یک موقعی دیگر صفای در دین نداریم، اگر یک موقعی دیگر قلبمان رقیق نیست، ببینیم که اشکالمان کجاست. این روایت را می­‌توانیم به عنوان رمزگشایی پیامبر عظیم­الشّأن از اجابت یا ردّ دعا عرض کنیم. کسی که صفای دینی دارد، حالش در دین عوض می‌­شود، مصفّا و با صفا می­‌شود.

لذا یک مواقعی لقمه‌­هایمان، ولو یک لقمه کم هم باشد، اثر دارد. این که گاهی در نماز، در دعا بی­حالیم، در خواندن قرآن، در رفتن به مجلس بی­حالیم؛ چون یک جای لقمه خراب است. «من اکل الحلال صفا دینه و رقّ قلبه و دمعت عیناه من خشیه الله» کسی که حلال بخورد، تا یا «اللهی العفو» می­‌گویند، شروع می­کند به اشک ریختن. تا یک «استغفرالله ربّی و اتوب الیه» می­‌گویند، شروع به گریه می­‌کند. این­ها نکات مهمّی است. یعنی اگر دیدم از اینجا به بعد حال قرآن خواندن ندارم، حال دعا ندارم، در مجلس دعا هستم دیگران صفا می­‌کنند امّا من اصلاً صفا ندارم، دیگران گریه می‌­کنند، من یک قطره اشک هم ندارم باید ببینیم کجای لقمه‌­مان خرابش کردیم. این فرمایش خود پیامبر عظیم‌الشّأن است، حتّی فرمایش عرفا و بزرگان نیست البته بارها عرض کردم فرمایش آن بزرگواران هم درحقیقت عین خود فرمایش معصومین است، چون آن­ها متّصل هستند امّا علی ای حال این فرمایش مستقیم از پیامبر است.

«و دمعت عیناه من خشیه الله تبارک و تعالی و لم یکن لدعوته حجاب» و برای دعایش حجابی نیست و دعایش مستحاب می‌­شود. حجابی نمی‌­افتد که اجازه ندهند دعایش بالا برود و یا به تعبیری خدا این صدا را نشنود. گاهی هزار بار الهی العفو می‌­گوییم امّا ای بسا حجاب افتاده باشد. پس یک دلیل لقمه است که باید در این تأمّل کرد.

لذا وقتی انسان لقمه را درست کرد، وضعش هم درست می‌­شود. همیشه شب­خیز هم می‌­شود، نه فقط شب­‌خیز ماه مبارک رمضان. چون ماه مبارک رمضان الحمدلله اکثر مردم بیدارند و در این مجلس یا آن مجلس بالاخره بیدارند و با ماه مبارک رمضان دارند به حقیقت به همه ما یاد می­‌دهند که تمرین کنیم امّا لقمه حلال عامل می‌شود برای شب‌خیزی شب­‌های دیگر و قیام در لیل، به خصوص توفیق پیدا می­‌کنند نماز شب هم بخوانند و این عامل اجابت دعاست.

اصلاً می‌د­انید اگر یک موقعی خواستید، دعایتان مستجاب شود، مثلاً یک دعایی که دیگر خیلی در آن گیر کردید و هر چه جلو می‌روید می­بینید نمی­‌شود، مدام دعاهای مختلف را می­‌خوانید، سریع الاجابه می­‌گیرید و … امّا اثر ندارد، یکی از جایگاه­‌هایی که می‌تواند اثر داشته باشد، شب است.


شرح دعای ابوحمزه ثمالی توسط آیت‌الله قرهی
 خبرگزاری فارس

 


فرم در حال بارگذاری ...