« متن پیام های تسلیت سران و مقامات و نهادها به مناسبت رحلت آیت الله موسوی لاریپیام تسلیت حوزه های علمیه خواهران به مناسبت درگذشت آیت الله موسوی لاری »

زندگینامه مردی که بسیاری را مسلمان کرد(حضرت آیت الله موسوی لاری)

نوشته شده توسطرحیمی 26ام اسفند, 1391

 

 «آيت الله سيد مجتبي موسوي لاري» انديشمند بزرگ اسلامي بامداد  شنبه 19 اسفندماه 1391 در 77 سالگي به ديدار حق شتافت. وي يكي از از مفاخر حوزوي و ديني كشور بود كه آثار متعددي در زمينه هاي مختلف ديني تأليف و به زبان هاي مختلف منتشر و در جهان توزيع كرد؛ آنگونه كه بسياري از افرادي كه در غرب به دين اسلام يا مذهب تشيع گرويده اند تحت تأثير كتابهاي اين انديشند فرزانه بوده اند. آنچه در پي مي آيد خلاصه اي از زندگينامه اين دانشمند بزرگ است:

*ولادت در خاندان علم و جهاد

«سيد مجتبي موسوي لاري» در سال 1314 شمسي در شهر لار و در آغوش خاندان علم و ديانت وجهاد به دنيا آمد. وي فرزند «آيت الله سيدعلي اصغر آيت اللهي» و نوه «آيت الله العظمي سيد عبدالحسين موسوي نجفي لاري» رهبر قيام بزرگ جنوب عليه استعمار انگلستان بود.
آيت الله سيد عبدالحسين لاري كسي بود كه در مبارزه با يهوديان مسلح، مبلغان مسيحي انگليس و دولت مزدور قاجار، ابهت استعمار خارجي و استبداد داخلي را در هم شكست، حكومت اسلامي مستقل را در لارستان و جنوب ايران برپا نموده و احكام الهي را در آن به مورد اجرا گذاشت. آموزش نيروهاي نظامي، احداث كارخانه اسلحه سازي، چاپ تمبر، مقابله با نظاميان روس و انگليس، تحريم خوراك و پوشاك خارجي و بازداشتن مردم از غرب‎گرايي و غرب‏زدگي از جمله دستاوردهاي آيت الله عبدالحسين لاري در قيام جنوب بود.

*تحصيلات در لار و قم

سيد مجتباي نوجوان، با اين عقيه ديني و اجتماعي، تحصيلات ابتدايي و مقدمات علوم اسلامي را در لار فرا گرفت. وي سپس در سال 1332 و در آغاز جواني، براي تحصيلات عالي اسلامي راهي قم گشت و از محضر بزرگان و علماي حوزه علميه قم حوزه استفاده ها كرد.

*مجله مكتب اسلام؛ آغاز قلم زدن

وي از سال 1341 با نوشتن يك سلسله مقالات اخلاقي ـ اسلامي با مجله ديني و علمي “درس هايي از مكتب اسلام” قلم زدن را آغاز كرد. مجموعه اين مقالات بعدها به صورت كتابي تحت عنوان “مشكلات اخلاقي و رواني” چاپ و منتشر شد؛ كتابي كه تاكنون به 10 زبان ترجمه شده و متن فارسي آن نيز براي چهاردهمين بار تجديد چاپ گرديده است.
وي به تهيه و تنظيم مقالات اخلاق اسلامي در مجله مكتب اسلام ادامه داد و در سال 1353 مجموعه آن مقالات با تجديد نظر و اضافات به صورت كتابي تحت عنوان “رسالت اخلاق در تكامل انسان” انتشار يافت؛ كه شش بار در ايران تجديد چاپ شده است.


*آغاز نشر اسلام در جهان

آيت الله موسوي لاري در سال 1357 به دعوت يكي از سازمان هاي اسلامي آمريكا سفري به آن ديار كرد و با صاحب نظران در زمينه ضرورت نشر مسائل اعتقادي اسلام به زبان هاي خارجي به مشاوره و گفت وگو پرداخت. وي سپس به انگلستان و فرانسه رفت و پس از بازگشت به نوشتن يك سلسله مقالات درباره ايدئولوژي اسلامي در مجله سروش پرداخت؛ اين مجموعه مقالات كه اصول عقايد اسلامي را در بر مي گرفت، تحت عنوان مباني اعتقادات در اسلام در چند جلد كتاب كه شامل توحيد، عدل، نبوت، امامت و معاد بود انتشار يافت.

* كتاب‏ها و رساله هاي آيت الله موسوي لاري
ــ بررسي مشكلات اخلاقي و رواني
ــ اسلام و سيماي تمدن غرب
ــ رسالت اخلاق در تكامل انسان
ــ خداشناسي
ــ مباني اعتقادات در اسلام ـ جلد اول: توحيد و عدل
ــ مباني اعتقادات در اسلام ـ جلد دوم: نبوت
ــ مباني اعتقادات در اسلام ـ جلد سوم: امامت
ــ مباني اعتقادات در اسلام ـ جلد چهارم: معاد
ــ نگرشي كوتاه بر عملكرد 22 ساله
ــ نياز آدميان به پيامبر و امام
ــ حقايق پنهان در آيات قرآن


*تأسيس مركز نشر معارف اسلامي در جهان

مرحوم آيت الله موسوي لاري در قم دفتري به نام «دفتر گسترش فرهنگ اسلامي خارج از كشور» تأسيس كرد كه بعداً به عنوان «مركز نشر معارف اسلامي در جهان» تغيير نام يافت.
اين مركز به نشر آثار اسلامي به خصوص آثار ترجمه شده ايشان پرداخت؛ اقدامي با هدف گسترش تعاليم اسلامي و مفاهيم قرآني در اقصي نقاط دنيا.
كتب منتشر شده از سوي اين مركز تبليغاتي براي درخواست كنندگان مشتاق و تشنگان حقايق اسلامي اعم از افراد و يا هزاران مؤسسه و مدرسه و گروه ها و جمعيت هاي اسلامي از سراسر جهان به صورت اهدايي ارسال مي شود كه ثمرات و نتايج خدمات اسلامي و فرهنگي اين مركز در روشن ساختن اذهان انبوه عظيمي از مردم جهان نسبت به حقايق نوراني اسلام و جذب افراد بسياري از غير مسلمانان به سوي اسلام ضمن هزاران نامه دريافتي از مليت هاي مختلف مردم انعكاس يافته و ميليون ها نفر را تغذيه فكري و معنوي كرده است.
انتشار معارف اسلام به بيش از 20 زبان
كتاب‏هاي آيت الله موسوي لاري تاكنون به 28 زبان منتشر شده است؛ از جمله زبان هاي انگليسي، عربي، فارسي، اردو، بنگلا، ژاپني ، چيني، تركي آذري، تركي استانبولي، آلماني، آلبانيايي، پرتغالي، لهستاني، رومانيايي، بوسنيايي، روسي، فرانسوي، اسپانيولي، بلغاري، سواحيلي، هوسا، هندي، مالايو، تايلندي و سينهالي ترجمه شده است.
همچنين مركز تحت اشراف آيت الله فقيد، اقدام به چاپ قرآن كريم با ترجمه انگليسي، فرانسه، اسپانيولي و روسي كرد كه به متقاضيان از كشورهاي مختلف اهدا مي شود.
بسياري از افرادي كه در غرب، به دين اسلام يا مذهب تشيع گرويده اند تحت تأثير كتابها و تبليغات ايشان بوده است.


*تبليغ آنلاين
با ظهور فناوري‏هاي جديد، آيت الله موسوي لاري از اين ابزار تبليغي نيز غافل نشد و كتاب‏ها و آثار ايشان در تمام 28 زبان ترجمه شده، بر روي يك سايت جامع با آدرس www.musavilari.org قرار داد. در اين سايت، كتاب‏هاي مذكور در فرمت هاي “متن"، “PDF” و “زيپ” قرار دارد.
امور اجتماعي و سياسي
اين دانشمند سترگ تنها به تأليف و تحقيق نپرداخت؛ بلكه در سال 1343 دفتر خيريه اي در شهر لارستان تأسيس كرد و براي تبليغات اسلامي و آشنا ساختن نوجوانان روستايي به مباني اسلام و كمك به قشر مستمند خدماتي از سوي دفتر آغاز شد.
ايشان همچنين پس از پيروزي انقلاب اسلامي به عنوان نماينده امام خميني(ره) در لارستان منصوب شد و فعاليت كرد.
تجليل در داخل و خارج
در مهرماه سال 1389 همايشي در تجليل از اين دانشمند بزرگ به همت نهادهاي ديني و تبليغي جمهوري اسلامي ايران ـ از جمله مجمع جهاني اهل بيت(ع) ـ برگزار شد.
همچنين در سال 1372 شمسي به لحاظ تأثيري كه نشر كتب روسي ايشان در جمهوري آذربايجان به جاي گذاشت، “آكادمي علوم جمهوري آذربايجان” دكتراي افتخاري به ايشان اهداء كرد و به همين مناسبت مراسمي در دانشگاه باكو برگزار كرد.


*وفات

آيت الله سيد مجتبي موسوي لاري سرانجام پس از گذراندن يك دوره طولاني بيماري بامداد روز شنبه 19 اسفندماه 1391 در سن 77 سالگي در مولد خود ـ لار ـ به ديدار حق شتافت.
نظر از: محمد رضا رحیمی [بازدید کننده]
محمد رضا رحیمی

سلام استفاده بردیم خیلی ممنون

1394/07/19 @ 23:33


فرم در حال بارگذاری ...