« خدمات عالم فرزانه "موسوی لاری " به گسترش معارف اسلامی حقا کم نظیر است.زندگینامه مردی که بسیاری را مسلمان کرد(حضرت آیت الله موسوی لاری) »

متن پیام های تسلیت سران و مقامات و نهادها به مناسبت رحلت آیت الله موسوی لاری

نوشته شده توسطرحیمی 26ام اسفند, 1391

 

 شخصيتها ي زيادي در پيام هاي جداگانه با تسليت رحلت عالم رباني حضرت آيت الله سيدمجتبي موسوي لاري صبر، اجر و سلامتي براي بازماندگان معزز و علو درجات آن فقيد سعيد را از درگاه خداوند بزرگ مسألت كردند. قسمتي از اين پيامها به شرح ذيل است

پيام تسليت دكتر محمود احمدي نژاد

بسم الله الرحمن الرحيم

انا لله و انا اليه راجعون

رحلت عالم رباني، حضرت آيت الله سيدمجتبي موسوي لاري ، نماينده محترم ولي فقيه در لارستان كه به حق از مفاخر حوزه هاي علميه بودند، موجب تأثر فراوان گرديد.

آن مجتهد عالي مقام و فرهيخته، با انديشه عميق الهي و قلبي آكنده از عشق به اسلام و اهل بيت عصمت و طهارت(عليهم السلام)، همواره از مبلغان و مروّجان حقيقي اسلام در داخل و خارج كشور بودند. يقيناً ميراث معرفتي و سلوك معنوي ايشان به عنوان يادگاري گرانقدر و آگاهي بخش براي هميشه، به مثابه چراغ هدايتي در مسير اعتلاي ارزش هاي الهي جاودانه خواهد ماند.

اينجانب اين ضايعه تألم بار را به محضر مقام معظم رهبري (مدظله العالي)، حوزه هاي علميه، مردم متدين شهرستان لار و بويژه بيت مكرّم ايشان تسليت عرض نموده ضمن آرزوي صبر، اجر و سلامتي براي بازماندگان معزز، علو درجات آن فقيد سعيد را از درگاه خداوند بزرگ مسألت مي نمايم.

محمود احمدي نژاد

رييس جمهوري اسلامي ايران

***
پيام تسليت هاشمي رفسنجاني به مناسبت درگذشت آيت الله موسوي لاري

آيت الله هاشمي در پيامي درگذشت آيت الله سيدمجتبي موسوي لاري را تسليت گفت .

متن اين پيام به شرح ذيل است:

درگذشت آيت الله سيدمجتبي موسوي لاريباعث تألم و تأثر خاطر گرديد.

اين عالم بزرگوار كه مبارزه با استعمار و استبداد را از جدّ خويش آيت الله العظمي سيدعبدالحسين لاري به ارث برده بود، در عمر بابركت خويش، علاوه بر نگارش كتاب هاي اخلاقي، با تأسيس مركز نشر معارف اسلامي، بر گسترش مفاهيم اسلامي در جهان تلاش مي كرد.

با تسليت اين مصيبت به خانواده و مردم شهرستان لار و استان فارس، علوّ درجاتش را از درگاه احديت مسألت مي نمايم.

******
رئيس مجلس درگذشت آيت الله موسوي لاري را تسليت گفت

بسم الله الرحمن الرحيم

رحلت عالم رباني حضرت آيت الله “سيدمجتبي موسوي لاري” نماينده محترم ولي فقيه در منطقه لارستان كه از چهره هاي برجسته روحانيت استان فارس و حوزه علميه قم بودند، موجب تأسف و تأثر گرديد.

حضرت آيت الله سيدمجتبي موسوي لاري كه پرورش يافته در يك خاندان روحاني و عالم پرور بودند، در سراسر عمر خويش به نشر معارف و علوم اسلامي اهتمام فراوان داشتند. اين مرد الهي با جسمي نحيف اما روحي بزرگ و ايماني قوي به تنهايي قيام كرده و با زحمات فراوان به تأليف و نشر كتبي كه برآمده از مكتب اهل بيت(ع) بود، همت گماشت. ايشان تا روزهاي واپسين عمر شريف خود دغدغه نشر اين آثاري كه موجب هدايت جمع كثيري از حقيقت جويان عالم شده بود در سر داشت.

كتاب هاي “مشكلات اخلاقي و رواني” كه به ۱۰ زبان ترجمه شده، “اسلام و سيماي تمدن غرب” كه در مقايسه جامع و مستدل برتري تمدن جامع اسلام بر تمدن غرب مي باشد، “رسالت اخلاق در تكامل انسان” و “مباني اعتقادات در اسلام” از آثار معروف آن عالم بزرگ مي باشد. مرحوم حضرت آقاي سيدمجتبي موسوي لاري همچنين با هدف گسترش تعاليم اسلامي و مفاهيم قرآني در سال هاي پيش از انقلاب در قم دفتري بنام دفتر گسترش فرهنگ اسلامي خارج از كشور تأسيس كردند كه بعدها بنام مركز نشريات معارف اسلامي در جهان تغيير يافت كه اقدامات مؤثر در انتشار و ترويج علوم ديني و قرآني بدنبال داشت.

اينجانب از سوي خود و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ضمن تسليت اين ضايعه به پيشگاه حضرت بقية الله الاعظم، روحانيت، مقام معظم رهبري، حوزه هاي علميه و مردم شريف لارستان و همچنين بيت معزز آن روحاني جليل القدر، براي روح بلند ايشان رحمت و مغفرت و براي بازماندگان صبر و شكيبايي از درگاه خداوند متعال مسئلت مي كنم.

علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي

****
پيام تسليت رئيس قوه قضاييه بمناسبت ارتحال آيت الله موسوي لاري

بسم الله الرحمن الرحيم انا لله و انا اليه راجعون

اذا مات العالم ثلم في الاسلام ثلمه لايسد ها شيء

ارتحال عالم رباني حضرت آيت الله سيد مجتبي موسوي لاري موجب تأثر و تأسف اينجانب گرديد. اين ضايعه مولمه را به محضر حضرت ولي عصر (عج)، مقام معظم رهبري (مد ظله العالي)، مراجع معظم تقليد و حوزه هاي علميه و همه مسلمانان تسليت عرض نموده، از خداوند متعال براي آن مرحوم علو درجات و براي خانواده محترم ايشان صبر جميل و اجر جزيل مسئلت دارم.
صادق آملي لاريجاني رئيس قوه قضاييه

******
جامعه روحانيت شيراز ارتحال آيت الله موسوي لاري را تسليت گفت

بسم الله الرحمن الرحيم

انا لله و انا اليه راجعون

ارتحال عالم گرانقدر و مجتهد عاليقدر، استاد حوزه هاي علميه حضرت آيت الله حاج سيد مجتبي موسوي لاري، نماينده فقيد امام راحل و ولي امر مسلمين در لارستان را به ساحت مقدس امام عصر(عج) مراجع تقليد به ويژه مقام معظم رهبري، علماي اعلام فارس، خصوصا بيت شريف موسوي لاري و بالاخص مردم ولايتمدار لارستان تسليت عرض مي نمائيم.

خدمت بي بديل و ارزنده اين فقيه اهل بيت(ع) به جامعه اسلامي و مكتب حقه جعفري كه باعث تشرف جمع كثيري از آزادانديشان جهان به مذهب تشيع گرديد، قطعا جزء باقيات الصالحات اين فقيه متأله خواهد بود.

ايشان با توجه به بيماري طولاني همچنان به درس و بحث و دلدادگي به طلاب و رهروان علوم ديني ادامه مي داد و مشتاقان به علوم انساني را از معارف عاليه اسلامي سيراب مي نمود.

از درگاه حضرت احديت، غفران و رحمت الهي را براي آن استاد حوزه هاي علميه آرزو و صبر و شكيبايي را براي بازماندگان و دوستداران ايشان خواهانيم. ان شاءالله كه روح رفيع آن به حق پيوسته هم نشين انبياء الهي و صالحين گردند.
والسلام/

*****
پيام تسليت يادگار امام در پي درگذشت آيت الله موسوي لاري

بسمه تعالي
جناب حجت الاسلام و المسلمين آقاي حاج سيد علي اصغر موسوي لاري دامت تاييداته

درگذشت والد ماجد حضرت آيت الله آقاي حاج سيد مجتبي موسوي لاري را خدمت جنابعالي، اخوان محترم و ساير بازماندگان تسليت عرض نموده، از خداوند متعال براي ان مرحوم علو درجات و براي همه مصيبت ديدگان صبر و اجر مسئلت دارم.

سيد حسن خميني

*****

پيام تسليت مجمع جهاني اهل بيت(ع):


متن كامل اين پيام به شرح زير است:

بسم الله الرحمن الرحيم
«الذين يبلغون رسالات الله و يخشونه ولايخشون احداً الا الله و كفي بالله حسيبا»
ضايعه ارتحال جانسوز دانشمند بزرگ، نويسنده مخلص، مبلغ خستگي ناپذير و سنگربان بيدار مرزهاي فرهنگي اسلام «حضرت آيت الله سيد مجتبي موسوي لاري» موجب تأثر و تأسف همه دوستداران علوم اسلامي و فرهنگ شيعي گرديد.
گرچه اين عالم خستگي‏ناپذير در طول بيش از 50 سال فعاليت علمي و تحقيقي، ده‏ها اثر ماندگار از خود بر جاي گذاشت؛ اما آنچه وي را جاودانه و كارش را منحصر به فرد ساخت، تلاش مداوم ايشان براي ترجمه اين آثار به زبان‏هاي مختلف جهان بود.
آيت الله موسوي لاري به تأليف و ترجمه اين كتب نيز بسنده نكرد؛ بلكه با تأسيس «مركز نشر معارف اسلامي در جهان» نسبت به توزيع و نشر اين كتاب‏ها ـ و نيز قرآن كريم ـ در جهان اقدام كرد.
جامعيت در عين ايجاز، نگاه نو و زمان‏شناسي آثار اين محقق برجسته باعث شد كه اين كتاب‏ها نه تنها در ايران، بلكه در سراسر جهان مورد توجه و استفاده قرار بگيرد؛ آنگونه كه بسياري از افرادي كه در غرب، به دين اسلام يا مذهب تشيع گرويده اند تحت تأثير كتاب‏ها و تبليغات ايشان بودند. او بواقع، به تنهايي “يك مؤسسه” بود.
تواضع، اخلاق، اخلاص و عشق مثال‏زدني اين فقيه فقيد به آموزه‏هاي قرآن و اهل بيت(ع)، همواره همچون الگويي درخشان، در ياد و خاطره مسلمانان باقي خواهد ماند؛ طوبي له و حسن مآب.

مجمع جهاني اهل بيت(ع)

*********************

آيت الله حائري شيرازي:خاموش شدن حضرت آيت اله سيد مجتبي موسوي لاري دوست را ناراحت و دشمن را راحت كرد

آيت الله محي الدين حائري شيرازي، نماينده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبري امروز شنبه، 19 اسفندماه طي پيامي درگذشت آيت الله سيد مجتبي موسوي لاري، نماينده ولي فقيه در لار را تسليت گفت.
در بخشي از اين پيام آمده است: آن كه جلسه امتحان را با موفقيت تمام مي كند، از هر جشني براي او فرح بخش تر است و جشن تاجگذاري سلاطين، اگر براي خدمت نباشد، بزرگترين عزا است.
جشن زفاف هم تازه اول امتحان هاست، تنها و تنها پايان عمر سراسر خدمت، جشني است كه مافوق آن مسرتي نيست. اگرچه رحلت آيت الله سيدمجتبي موسوي، نماينده ولي فقيه در لارستان، فرزند آيت الله سيدعلي اصغر موسوي، براي خودش اول راحت و آخر تحمل درد و مشقت است، اما سنگر كم نظير، بلكه بي بديل مراسله و مكاتبه اعتقادي، با همه جاي دنيا، خاموش شدن يك لحظه آن هم خسارت است. دوست را ناراحت و دشمن را راحت مي كند.
وعده خداوند حق است «مَا نَنسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِّنْهَا أَوْ مِثْلِهَا…؛ هر حكمي را نسخ كنيم يا آن را به [دست] فراموشي بسپاريم بهتر از آن يامانندش را مي‏آوريم …» (آيه 106 بقره) اگر نبود اين ثلمه، مسدود شدني و اين خلأ پركردني نبود.
اين ضايعه را به ولي امرمان و نائب عام ايشان و مراجع عظام و علما اعلام و خانواده بزرگ آيت الهي و مردم لارستان و همه علاقه مندان ايشان در سراسر دنيا تسليت مي گويم، اميد كه زندگي او الگوي زندگي آيندگان باشد و راهش ادامه يابد.

****.
پيام تسليت “جامعه المصطفي” به مناسبت درگذشت «آيت الله موسوي لاري»

خبر كوتاه بود و تأثربرانگيز: آية الله «سيدمجتبي موسوي لاري» درگذشت.

عالم فرزانه اي كه همكاري خود را با نوشتن سلسله مقالات اخلاقي اسلامي با مجله ديني و علمي درس هايي از مكتب اسلام آغاز كرد كه مقالات يادشده، در كتاب «مشكلات اخلاقي و رواني» انتشار يافت و تا به حال متن فارسي آن براي چهاردهمين بار تجديد چاپ و به ده زبان نيز ترجمه شده است.

او كه دفتر خيريه اي در لار تأسيس كرد و به تبليغات اسلامي و آشنا ساختن نوجوانان روستايي با مباني اسلام و كمك به قشر مستمند همت گماشت.

مردي خستگي ناپذير كه سلسله مقالاتي دربارة ايدئولوژي اسلامي نوشت كه در چهار جلد، شامل توحيد، عدل، نبوت، امامت و معاد منتشر شد.

وي همچنين «مركز نشر معارف اسلامي در جهان» را داير كرد كه به نشر آثار ايشان با هدف گسترش تعاليم اسلامي و مفاهيم قرآني در اقصي نقاط دنيا اهتمام مي ورزيد. كتب منتشرشده براي درخواست كنندگان مشتاق و تشنگان حقايق اسلامي و هزاران مؤسسه، مدرسه، گروه ها و جمعيت هاي اسلامي از سراسر جهان به صورت اهدايي فرستاده مي شد.

نكوداشت ايشان در سال ۸۹، در نخستين دورة نكوداشت چهره هاي ماندگار حوزوي در عرصة بين الملل، به همت جامعه المصطفي و نيز اعطاي دكتري افتخاري آكادمي علوم جمهوري آذربايجان در باكو، از ديگر افتخارات مرحوم آية الله موسوي لاري به شمار مي رود.

جامعه المصطفي، با عرض تسليت به خانوادة مرحوم، علو درجات را از درگاه ايزدمنان براي كسي كه عمر خويش را در راه خدمت به اسلام ناب محمدي(ص) سپري كرد، مسئلت مي دارد.

جامعه المصطفي العالميه
پيام تسليت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي و جامعه هنري لارستان :



انالله و انا اليه راجعون

ارتحال غمبار عالم بزرگوار ، انديشمند فرزانه و مبلغ سرشناس جهان اسلام و نويسنده تواناي معارف اسلامي حضرت آيت الله سيد مجتبي موسوي لاري بر عموم شهروندان ، ارادتمندان و بيت مكرم و فرزندان آن عزيز راحل بويژه حضرت حجت الاسلام و المسلمين دكتر سيد علي اصغر موسوي لاري تسليت باد .

ياد باد از آن عالمي كه همچون “جهاني در خلوت ” آرام و صبور ” مباني اعتقادات ” را از شهر ” نخل و نسيم ” به اقصاي عالم فرستاد و با ” بررسي مشكلات اخلاقي و رواني ” به ياري نسل طوفان زده آن زمان شتافت و ” سيماي تمدن غرب ” را فراديد انسانها قرار داد و ” رسالت اخلاق ” را در مكتب حيات بخش اسلام تبيين نمود و آوازه اش با همايش شكوهمند ” خلوص كامياب ” در شهر دين و دانش و اخلاص در واپسين ايام حيات بيش از پيش عالمگير شد و سرانجام ” رسالت نهائي ” خود را رضاي دوست دانست .


يادباد از او كه ۷۷ سال در بيت رفيع سيادت و ديانت و فقاهت نفس كشيد و سر بر آستان دوست ساييد و در صبحگاهي اسفندي در زادگاه خويش نقطه پايان كتاب وجود خاكي خود را گذاشت و رفت و به ابديت پيوست و در جوار شهيدان شهرش آرام گرفت .


روحش شاد و يادش مستدام باد
اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي لارستان


فرم در حال بارگذاری ...