« خطر نفوذ جریان‌ها‌ی سکولار در حوزه جدی استکوفه در گذرگاه تاریخ »

عروسی در محرم و صفر!

نوشته شده توسطرحیمی 1ام آذر, 1394

«شيعيان جزئي از ما هستند. از اضافه نور ما آفريده شده‌اند. آنچه که ما را ناراحت کند، شيعيان ما را هم ناراحت مي‌کند و آنچه که ما را شادمان کند، موجب شادمانی شيعيان ماست.»

به نام خداوند جان و خرد

فقط چند روز به آمدن محرم مانده بود ، جوانی در کنار محراب مسجد نشست و پرسید «امام علی علیه السلام چه مدت بعد از شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها ازدواج کردند؟ حضرت قاسم علیه السلام کی ازدواج کرد؟

گفتم مرحوم مجلسی روایتی را نقل کرده ­اند که امام علی علیه السلام بنابر وصیت حضرت زهرا سلام الله علیها قبل از چهلم آن برترین بانو ازدواج کردند. البته در عصر امام علی علیه السلام ازدواج قبل از چهلم زشت و یا عملی سبک نبوده است.

اما در مورد جناب قاسم علیه السلام اهل تحقیق برآنند که حضرت قاسم علیه السلام در آن محرم خونین ، در حد و اندازه ی ازدواج کردن نبوده است.

شيخ عباس قمى در منتهى الامال ، ج اول، ص 700 چاپ انتشارات هجرت مى گويد: قصه ى دامادى حضرت قاسم در كربلا، صحت ندارد و حضرت قاسم به اتفاق همه، بدون نسل است. او می نویسد: امام حسين علیه السلام سكينه را به عبدالله تزويج كرده بود كه پيش از انجام عروسى در كربلا شهيد شد، دخترش فاطمه را به حسن مثنى داده بود و بر اساس برخى روايات يك دختر كوچكى هم در مدينه داشت كه در حد ازدواج نبود. پس قاسم با كدام دختر امام حسين علیه السلام ازدواج كرده است؟

آن جوان گفت من از این پرسش ها منظوری داشتم و آن این که چرا عروسی را در دو ماه محرم و صفر تعطیل کرده اید؟چرا برای خانواده ها تبیین نمی کنید ازدواج اسلامی(بدون موسیقی و…) با محرم و صفر منافاتی ندارد؟ چرا نمی گویید برخی از جوان ها شدیدا به ازدواج نیازمندند ؟

گفتم برادرم!

از عالمی پرسیدند آیا دین با سیاست سازگاری دارد؟

آن عالم فرمودند : منظورتان از سیاست چیست؟

اگر مرادتان از سیاست خدمت به خلق و با خودی ها در آمیختن و با دشمن در آویختن است ، دین و سیاست یکی است. اما اگر منظورتان ازسیاست کلک و تهمت زدن، ضایع کردن حق مردم و قدرت طلبی است ، به هیچ وجه دین با سیاست نمی سازد.

حال منظور شما از عروسی چیست؟

اگر عروسی را به معنای برگزاری جشنی همراه با ارگ و موسیقی و اختلاط زن و مرد و شکستن حریم محرم و نامحرم بدانیم چنین مراسمی در غیر محرم و صفر نیز حرام است.

اگر مرادتان از عروسی پیوندی بر اساس آموزه ها و دستورات اسلامی است ، هر چند محرم و صفر ایام حزن و اندوه اهل بیت علیه السلام هستند اما با این حال همه مراجع فرموده اند: «برگزارى اين نوع مراسم، اگر توأم با معصيت و يا هتك حرمت حضرت سيدالشهدا علیه السلام نباشد، اشكال ندارد. حتی اگر ترک ویا تاخیر ازدواج موجب گناه شود ، عروسی واجب خواهد شد.

اگر در این ایام مراسم عروسی صورت گیرد سزاوار است مومنان حرمت اين ايام را نگهدارند و از انجام دادن كارهاى شادى آفرين پرهيز نمایند. زیرا امام صادق علیه السلام فرموده اند: «شيعيان جزئي از ما هستند. از اضافه نور ما آفريده شده‌اند. آنچه که ما را ناراحت کند، شيعيان ما را هم ناراحت مي‌کند و آنچه که ما را شادمان کند، موجب شادمانی شيعيان ماست.»

به هر حال گرسنه دو جور است گرسنه شکم و گرسنه ی شهوت .گرسنگان شکم شفاف و صریح می گویند گرسنه ایم غذا کو؟ ولی جوانان که گرسنگان شهوت نیز هستند ، غالبا می سوزند و می سازند و حتی گاهی حق اعلام نیاز هم ندارند!

دلم می سوزد برای جوانانی که موی سفید بر سرشان نشسته است اما همچنان در تب فقر و مجردی می سوزند. دلم می سوزد برای نوجوانانی که به بلوغ زودرس مبتلا شده اند اما فضای خانواده چنان سهمگین است که حتی در قالب شوخی و کنایه هم نمی توانند از گرسنگی و نیاز ازدواجشان بگویند!

ای دل بسوز برای جوانانی که والدین آنها چند ده سال قبل، جوانیشان پژمرده شده است و اکنون که فرزندشان از ازدواج می گوید و در تب مجردی می سوزد آنها درد و فشار روحی جوانشان را درک نمی کنند!

چه بسیارند دختر و پسرانی که همدیگر را انتخاب می کنند، ولی پدر و مادرها، (گاه بدون دلیلی خرد پسند) سرسختانه مخالفت می کنند!

عزیزم !

عرف گاهی برخلاف شرع شکل گرفته است. مثلا خرید جهیزیه وظیفه پدر دختر نیست و حضرت پیامبر(ص) با پول امام علی علیه السلام جهیزیه ای مختصر برای حضرت فاطمه سلام الله علیهاخریداری کرد، اما اکنون در عرف جامعه خرید جهیزیه از وظایف پدر دختر است. عرف می گوید: عروسی در ایام محرم و صفر (هرچند خوف ارتکاب در حرام هم، وجود داشته باشد)ممنوع است. ولی شرع مقدس در جایی که خوف حرام باشد ازدواج را الزامی می داند .

عرف گاهی به علت درگذشت شخصی از اقوام ، ازدواج دو جوان را به تاخیرهای چند ماهه و گاه یک ساله دچار می کند و اگر چند نفر پشت سرهم با فاصله های چهل روزی فوت نمایند، بیش از این تصورها ازدواج به تاخیر می افتد! و گاه با فوت دامادی قضیه و قصه زن جوان او چنان با تاخیر مواجه می شود که حل و فصل پرونده هسته ای ایران را به ذهن ها متبادر می کند!

برادرم!

شخصی داماد ی داشت و آن داماد به رحمت خدا رفت. عده وفات که چهار ماه و ده روز است به پایان رسید علاوه برآن یک ماه و بیست روز دیگر نیز سکوت کرد. بعد از گذشت شش ماه از فوت آن نازنین داماد، وی به منزل پدر داماد رفت فاتحه ای خواند و گفت برای دخترم چه فکری کرده اید؟ آن خانواده داغدیده گفتند فکر چی؟!

پدر دختر گفت: خداوندی که انسان را آفریده و از راز و رمزهای درونی او خبر دارد، چهار ماه و ده روز را ، عده وفات قرار داده است و ما به احترام شما آن را تا شش ماه ادامه دادیم.آیا تصمیمی برای ازدواج دخترم با دیگر پسرتان گرفته اید یا او را به منزل خودم ببرم؟

گفتند جناب! ما فعلا عزادریم و در بین مردم مرسوم است تا سالگرد صبر می کنند. لطفا شما نیز این قاعده ی عرفی را رعایت کنید.

آن حاج آقا فرمود:آیا دیگر زن و مردهای این خانواده تا سالگرد آن مرحوم جداگانه می خوابند؟ قول می­دهید تا سال نگذرد شبانه روز عزادار(آزیتی) باقی بمانید؟!

آن خانوادهچون جوابی منطقی برای تاخیر انداختن برنامه ی خود نداشتند، تصمیم نهایی خویش را اعلام کردند و آن خانم را به عقد دیگر فرزندشان در آوردند.

به یقین تغییر نگرش عرف و هماهنگ کردن آن با شرع مقدس با سخنرانی یک یا چند طلبه حل نخواهد شد .برای این امر باید برنامه ریزی شود و صدا و سیما نیز فرهنگ سازی کند.

منبع: اندیشوران حوزه/سیدمحمدصادق محمدی وفایی

 

 

نظر از:  

سلام علیکم
به مطلب خوبی اشاره کردین این روزها سوال خیلی از مردم هست
ممنون

1394/09/01 @ 19:50


فرم در حال بارگذاری ...