« لوح فشرده "آثار شیخ بهایی" منتشر شدظهور اتفاق افتاده !! »

معرفی کتاب "طلبه و راه و رسم زندگی"

نوشته شده توسطرحیمی 1ام اردیبهشت, 1392

طلبه و الگوهای فکری و اجراییِ برنامه زندگی

  طلبه و الگوهای فکری و اجراییِ برنامه زندگی 


  اینکه طلبه چه وظایفی را بر عهده دارد و اینکه همین وظایف را چگونه می توان با یک برنامه ریزی خوب و دقیق و اصولی به سرانجام رساند و بهترین استفاده را به شکلی بهینه از زمان و آموزه ها و ویژگی های دوران طلبگی به دست آورد. 

 

 خبرگزاری حوزه/ چهارمین جلد از کتاب طلبه و راه و رسم طلبگی با عنوان طلبه و برنامه زندگی است که در ابتدا به بازشناسی مفهوم برنامه و اصول حاکم بر آن پرداخته شده است که برای طلبه و غیر طلبه مفید و کارگشا است. آنگاه با استفاده از آموزه هویت صنفی طلبه در دفتر دوم، پیشنهادی برای برنامه زندگی طلبه ارائه شده است.

در این جلد از کتاب ابتدا مو ضوع برنامه ریزی هم به جهت ضرورت و هم آشنایی با آن مورد بررسی قرارگرفته و بعد هم اصول حاکم بر آن یادآور شده است.

جامعیت، هماهنگی و توازن، تنوع، برخورداری از نگاه کلی، زمانمندی، پوشش کامل و استحکام به عنوان اصول حاکم بر برنامه ذکر شده و بعد هم موضوع توان برنامه ریزی و نکاتی درباره ویژگی های برنامه ریزی در زندگی طلبگی مورد توجه قرارگرفته است.

در این کتاب موضوع برنامه ریزی برای ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی یک طلبه، هم از منظر اصول برنامه ریزی و هم از منظر ویژگی های زندگی خاص طلبگی با خصوصات ویژه اش مورد توجه واقع شده است.

در ابتدا رئوس و اصول برنامه ریزی یادآوری شده است و ابعاد مختلف آن تذکر داده شده است و بعد هم همین عناصر و اصول در راستای وظایف و ویژگیهای طلبگی مورد تحلیل و بررسی و اشاره قرارگرفته است.

اینکه طلبه چه وظایفی را بر عهده دارد و اینکه همین وظایف را چگونه می توان با یک برنامه ریزی خوب و دقیق و اصولی به سرانجام رساند و بهترین استفاده را به شکلی بهینه از زمان و آموزه ها و ویژگی های دوران طلبگی به دست آورد.

نویسنده دوران زندگی طلبگی را به دوره هایی در امتداد یک عمر شصت ساله تقسیم بندی کرده و یادآوری نموده که نمودار فعالیتهای تحصیلی و بعد هم فرهنگی در ابتدای نمودار به نفع تحصیل و آموختن اوج می گیرد و پس از دوره بیست ساله تحصیل و تربیت و آموزش، به نفع فعالیتهای فرهنگی تغییر می کند.

طلبه در دوره های چهارگانه ای که هر کدام پنج سال به طول می انجامد مجموعه ای از آمو زش ها را می بیند و آموخته هایش را در رئوس معارف دینی به مرحله ای می رساند که پس از طی دوران بیست ساله بتواند از این مجموعه دانستنی ها و تجارب علمی، برای یک ایفای نقش فرهنگی متناسب و درست و کارآمد و سودمند بهره ببرد.

در هریک از ادوار تحصیلی نیز متناسب با سطح علمی به ارائه پیشنهادهای برنامه ریزی زمانی و فعالیتی به طلاب می پردازد و حتی به صورت جزیی هم برای ایام روز و فصول سال یک طلبه رهنمودهایی را ارائه می دهد و مثلاً اینکه برای تجدید قوا برای ایام درسی نه ماهه در سه ماه تابستان یا برای استفاده بهینه و درست از روزهای تعطیل جمعه نوعی از برنامه ریزی نمونه و الگو را برای مخاطب خود که طلاب علوم دینی هستند ارائه می دهد.

همین عنصر نیز باعث می شود تا این کتاب صرفا حالت تئوریک به خود نگیرد و به لحاظ مصداقی نیز وارد عرصه ارائه رهنمود به طلاب شود و حالتی کارگاهی را از جنبه اجرای مفاد برنامه ریزی بر اساس اصول حاکم بر آن و از منظر خاص فضای طلبگی به منصه ظهور رساند.

کتاب طلبه و راه و رسم طلبگی به قلم حجت الاسلام محمد عالم زاده نوری و توسط موسسه ولاء منتظر منتشر شده است.

علاقمندان می توانند برای تهیه کتاب با شماره تلفن 02517749458 تماس حاصل نمایند.

آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(0)
4 ستاره:
 
(2)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
2 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
4.0 stars
(4.0)
نظر از: یادگاری [عضو] 

سلام علیکم بر دوستان بزرگوارم در مدرسه ی محدثه سلام الله علیها به ویژه خانوم راز جو.
اومدم سری بهتون بزنم ویه خسته نباشید بگم برا این مطالب زیباتون.پیروز باشید ما را هم دعا کنید.بسیار خوشحال میشم به وبلاگم سر بزنید .بیادتون هستم.

1392/02/03 @ 23:04
نظر از: ذبحی [عضو]
4 stars

عمریست که این عطش به لب ها مانده
از هجر حبیب ، تاب و تب ها مانده
چون حائل ماست این گناهان،آری
خورشید به پشت ابر و شب ها مانده
سلام علیکم
ممنون از حضورتون، بازهم قدم رنجه بفرمایید.
[گل] اللّهم عجّل لولیک الفرج [گل]

1392/02/03 @ 20:56
نظر از: مدرسه علمیه الزهرا شهرستان قروه [عضو] 
4 stars

سلام دوست عزیز خسته نباشید
مطالب خوبی استفاده کردید منتظر حضور گرمتون در وبلاگمون هستیم

1392/02/02 @ 12:15


فرم در حال بارگذاری ...