« مراسم عزاداری شب سوم محرم ١٣٩٥ با نوای حاج سيد مجيد بنى فاطمهاشعار آئینی ویژه شب چهارم محرم/زینب به پیشواز شهیدان خود نرفت »

ویژگی شخصیتی بی دینان نادانی است

نوشته شده توسطرحیمی 14ام مهر, 1395


یکی از ویژگی های شخصیتی که در میدان عمل خودش را نشان می دهد و خداوند متعال به آن تصریح می کند و موجب دین گریزی بعضی ها می شود این است که می فرماید:

چه کسی حاضر است فرار کند و فاصله بگیرد از آیین ابراهیم علیه السلام؟

مگر کسی که نادان است یا خود را به نادانی زده است.

کسی که ویژگی فکری اش این است که خردمندانه فکر می کند حاضر است از دین ابراهیم فاصله بگیرد؟ می فرماید: ببین ابراهیم چه شخصیت ویژه ای دارد؟ تو نادان هستی که نمی پذیری.

روز سوم محرم با سخنرانی حجت الاسلام پناهیان در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد.در ادامه خبر متن سخنرانی حجت الاسلام پناهیان را می خوانید:


حجت الاسلام پناهیان:

تواضع زیاد در اندیشه به انسان ضرر می زند، وقتی که انسان چاپلوس بار بیاید و این چاپلوسی به اندیشه ی انسان برسد دیگر این فرد نمی تواند دانشمند شود.بسیاری از ویژگی های روحی ما خودشان را در اندیشه های ما نشان می دهد. سبک اندیشیدن کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در روانشناسی اقدامات شایسته ای در این زمینه صورت گرفته است.

یکی از تست های مشهور روانشناسی این است که به نوعی شخصیت افراد را در اندیشه ی افراد مورد بررسی قرار می دهد. تست مکعبی را ده ها بار تکرار می کنند انگیزه ای در وجود انسان است که انسان را وادار می کند به تفکر و انتخاب نتیجه. وقتی تو دوست داشته باشی مفید باشی انگیزه فکر شما را به توجیح کردن این کار وادار می کند.

یکی از ویژگی های شخصیتی که در میدان عمل خودش را نشان می دهد و خداوند متعال به آن تصریح می کند و موجب دین گریزی بعضی ها می شود این است که می فرماید: چه کسی حاضر است فرار کند و فاصله بگیرد از آیین ابراهیم علیه السلام؟ مگر کسی که نادان است یا خود را به نادانی زده است. کسی که ویژگی فکری اش این است که خردمندانه فکر می کند حاضر است از دین ابراهیم فاصله بگیرد؟ می فرماید: ببین ابراهیم چه شخصیت ویژه ای دارد؟ تو نادان هستی که نمی پذیری.

خداوند در قرآن می فرماید: شخصیت حضرت ابراهیم علیه السلام را دیدی و او را انتخاب نکردی؟ باید نادان باشی. ممکن است که کسانی ساده لوحانه دین را بپذیرند. آن ها یا بعداً هوشمند خواهند شد یا با نادانی شان کمر اسلام را خواهند شکست. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: دو گروه کمر مرا شکستند منافقان و یا نادانان عابد. آن ها به درد دین نمی خورند.

در حدیثی امام رضا علیه السلام فرمودند: اگر دیدی کسی گناه نمی کند فریبش را نخور شاید عرضه گناه کردن را ندارد، اگر دیدی گناهی نکرد فریبش را نخور شاید گناه دیگری را انجام می دهد. اگر دیدی هیچ گناهی را انجام نمی دهد شاید عقل درستی ندارد. انگیزه گناه در درجه دوم اهمیت قرار دارد. افرادی که نادان و سفیه هستند بیشتر از کافران و منافقان به دین ضربه می زنند.

لذا خداوند متعال می فرمایند: ویژگی شخصیتی کسانی که بی دینی می کنند این است که نادان هستند. حضرت امام رحمت الله علیه و آله در عرصه سیاسی هم همین تعبیر را به کار می بردند. یک اندیشه ژرف و دقیقی می خواهد که دین دار باقی بمانی. وقتی به علما نزدیک می شوی می فهمی که عرفانشان نتیجه هوشمندی آنها است. ما امام را برای این قبول داریم چون خیلی ایشان باهوش بودند.

در روایت است که اگر کسی بخواهد 40 نفر را اداره کند باید عقل 40 نفر را داشته باشد. ما در عرصه سیاست و معنویت هم همین را می گوییم. یک آدم عاقل و فهمیده می فهمد دین یعنی چه. دین از مقوله روشنفکری است. ممکن است در دانشگاه ها هم بی خردی هایی صورت بگیرد.

از آن طرف بارها در قران کریم است که کسانی که دین داری می کنند متهم به سفاهت می شوند. دین داران و پیامبران همیشه استهزاء می شوند. چون حرف هایی می زنند که دومینوهای طولانی را شامل می شود و آن اشخاص نمی فهمند و مسخره می کنند. مسخره کردن دین داران همواره رسم روزگار بوده است. می فرماید: هیچ پیغمبری نیامده است مگر اینکه او را مسخره کرده اند. چون ربط احکام او را نمی فهمیدند و او را مسخره می کردند. ببینید الان جامعه چه رشدی پیدا کرده است. در روایت است که عقل ها در آخرالزمان رشد پیدا می کند. کسی که به احکام دینی مقید نیست بی خردی می کند. او را بی خرد بار آورده اند.

حجت الاسلام پناهیان:

وارث


آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: متین [عضو] 
5 stars

سلام .
بسیار عالی بود .
ممنون .

1395/07/14 @ 23:10


فرم در حال بارگذاری ...