« چکیده تحقیق پایانی:مهدویت از دیدگاه ادیانکتیبه 2:یا حسین »

چکیده تحقیق پایانی:جایگاه و اهمیت خانواده در اسلام

نوشته شده توسطرحیمی 29ام آذر, 1391

استاد راهنما:سرکار خانم فاطمه درویش زاده

استاد داور:حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسین گودرزی

پژوهشگر:معصومه معظمی گودرزی

                                                       چکیده :

در این تحقیق طبق موضوع که جایگاه و اهمیت خانواده در اسلام می باشد ، با ذکر مقدمه ای سعی بر این است که خانواده از دیدگاه اسلام و قرآن معرفی شود .بعد از مقدمه کلیات تحقیق آمده که شامل پیشینه موضوع ، اهداف تحقیق ، سوالات تحقیق ،روش تحقیق و تعریف واژه ها می باشد . در این تحقیق اطلاعات و داده های جمع آوری شده ، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و با بهره گیری از کتابهایی که در این زمینه نوشته شده ، در زمینه هریک از پرسش های تحقیق بررسی شده است .

متن اصلی تحقیق شامل یک بخش است که به پنج فصل تقسیم شده است که در هر فصل چند موضوع مطرح شده است . هم چنین فهرست منابع و ماخذ ذکر شده و نتیجه ی تحقیق هم در بخش سوم مطرح گردیده است. دامنه ی این تحقیق از تعریف خانواده شروع شده و با حقوق فرزندان در خانواده پایان می یابد .

نوع منابع به کار رفته در این تحقیق دست اول ودوم می باشد . روش تحقیق ” توصیفی ” است. روش جمع آوری اطلاعات ” کتابخانه ای ” است ونوع ابزاری که در جمع آوری اطلاعات استفاده شده ” فیش برداری ” است .

از آنجایی که اگر درجامعه ، خانواده ها اصلاح شوند و پدران و مادران و فرزندان به نقش و وظایف خود پی ببرند جامعه هم اصلاح می شود و خوشبختی و سعادت جامعه به سعادت و خوشبختی خانواده ها بستگی دارد ، بنابراین ضرورت دارد که خانواده ها بیشتر با وظایف خود آشنا شوند .

مهم ترین متون دینی ما ، یعنی قرآن و کلمات پیامبر صلی الله و علیه و آله و سلم و معصومان - علیهم السلام - سرشار از توصیه های کارآمد و متناسب باعصر حاضر ، در باب اساسی ترین مسائل خانواده، ما را به نظام ساختاری رهنمون می کند که پاسخگوی همه ی نیازهای مادی و معنوی خانواده هاست .

بخش دوم این تحقیق شامل پنج فصل است :

در فصل اول خانواده تعریف شده است و کارکردهای خانواده وانواع خانواده از دیدگاه علم و اسلام بررسی شده است .

فصل دوم : تحقیق در مورد ازدواج ، اهمیت و اهداف آن ازدیدگاه اسلام است.

در فصل سوم تحقیق :پایه های تشکیل یک خانواده مسلمان ، حقوق و وظایف زن و شوهر و هم چنین خویشاوندان مورد بررسی قرار گرفته است .

در فصل چهارم : عوامل تحکیم و فروپاشی خانواده ها مطرح شده و در پایان فصل دور نمایی از روش زندگی حضرت علی و حضرت فاطمه (سلام الله علیها ) و سایر ائمه مورد بررسی قرار گرفته است .

در فصل پنجم : جایگاه و اهمیت فرزند در اسلام مورد بررسی واقع شده وتعلیم و تربیت گام به گام فرزند درخانواده از نظر اسلام بررسی شده است و در پایان فصل حقوق پدرو مادر نیز مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است .

در بخش آخر هم نتیجه تحقیق ومنابع و ماخذ ذکر گردیده است .

نتیجه این تحقیق آن است که خانواده کانونی است که باید برای حفظ حرمت و کرامت انسان و تامین سلامت جسمانی و روانی و رشد معنوی او استحکام یابد . قوام خانواده به منظور تداوم انسجام جامعه و تامین محیطی سالم برای زیستن انسان ها ضرورتی انکارناپذیر است .

نظر از: طاهره قاسمی [عضو] 

موفق باشید. التماس دعا

1391/09/30 @ 12:01
نظر از: طاهره قاسمی [عضو] 

«یا اُختَاه، یا اُم کُلثُوم وَ اَنتِ یا زَینَب وَ اَنتِ یا رُقَیّه وَ اَنتِ یا فاطِمَه و اَنتِ یا رُباب! اُنظُرنَ اِذا أنَا قُتِلتُ فَلا تَشقَقنَ عَلَیَّ جَیباً وَ لا تَخمُشنَ عَلَیَّ وَجهاً وَ لا تَقُلنَ عَلیَّ هِجراً»؛ خواهرم ،ام کلثوم و تو ای زینب! تو ای رقیه و فاطمه و رباب! سخنم را در نظر دارید [و به یاد داشته باشید] هنگامی که من کشته شدم، برای من گریبان چاک نزنید و صورت نخراشید و سخنی ناروا مگویید.

ابن طاووس، ابوالقاسم ابوالحسن بن سعدالدین، اللهوف علی قتلی الطفوف، قم، انتشارات اسوه، چاپ اول، 1414 ه . ق، ص 141؛ اعلام الوری، ص 236،(با اندکی تغییر).

1391/09/30 @ 11:06


فرم در حال بارگذاری ...