« کدام ذکر موجب بخشش گناهان می‌شود؟«بندگی» عصاره همه خوبی هاست. »

گشایش روزی مخصوص تقوا پیشگان است.

نوشته شده توسطرحیمی 6ام بهمن, 1393



وَيرْزُقْهُ مِنْ حَيثُ لَا يحْتَسِبُ وَمَنْ يتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيءٍ قَدْرًا(الطلاق/3)
و از جايي که حسابش را نمي‏کند به او روزي مي‏رساند و هر کس بر خدا اعتماد کند او براي وي بس است‏خدا فرمانش را به انجام‏رساننده است به راستي خدا براي هر چيزي اندازه‏اي مقرر کرده است

◄پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمودند: «انی لأعلم آیة لو اخذ بها الناس لكفتهم» من آیه ای را می شناسم كه اگر مردم به آن عمل كنند، تمام مشكلاتشان حل می شود و سپس آیه «… وَمَنْ يتَّقِ اللَّهَ يجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا»(الطلاق/2) را تلاوت فرمودند.

◄ در روایات می خوانیم: هنگامی كه آیه 3 نازل شد، جمعی از یاران پیامبر، كار و تجارت را رها كردند و گفتند: خداوند روزی ما را ضمانت كرده است، پس به كار و تلاش نیازی نیست. پیامبر صلی الله علیه و آله آنان را احضار و توبیخ كرد و فرمود: هركس كار و تلاش را رها كند، دعایش مستجاب نمی شود. «انه من فعل ذلك لا یستجاب له»

پیامبر صلی الله علیه و آله آنان را احضار و توبیخ كرد و فرمود: هركس كار و تلاش را رها كند، دعایش مستجاب نمی شود. «انه  در قرآن، هم مهر الهی با جمله، «مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ»  آمده است و هم قهر الهی. «مِنَ اللَّهِ فَأَتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَيثُ لَمْ يحْتَسِبُوا …»(الحشر/2) یعنی گاهی مهر و قهر الهی غیر منتظره و به شكلی كه گمان نمی رود به انسان می رسد.

◄ أثر تقوا فقط در آخرت نیست. امام صادق علیه السلام در مورد جمله، «مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ» فرمود:

این گشایش روزی، برای تقوا پیشگان در دنیاست.


◄ حل مشكلات از طریق گناه، رفتن به بیراهه است. تقوا و خدا ترسی موجب خروج انسان از مشكلات و تنگناهای زندگی است. «وَ مَنْ یَتَّقِ اَللّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً»

◄ راه رهایی از تمام بن بست ها، كه از جمله آن اختلافات زن و شوهر است، تقواست. «وَ مَنْ یَتَّقِ اَللّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً»

◄ تقوا و توكل دو اهرم برای خروج از بن بست است. وَ مَنْ یَتَّقِ اَللّهَ . . . وَ مَنْ یَتَوَكَّلْ عَلَی اَللّهِ . . . برای تأمین زندگی امروز، تقواوَ مَنْ یَتَّقِ اَللّهَ . . . یَرْزُقْهُ و برای آینده، توكل لازم است. «وَ مَنْ یَتَوَكَّلْ عَلَی اَللّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ»

◄ تقوا، مقدّم بر توكل است. وَ مَنْ یَتَّقِ اَللّهَ . . . وَ مَنْ یَتَوَكَّلْ عَلَی اَللّهِ

◄ بدون لطف خداوند، هیچ عامل دیگری كارآمد و كافی نیست. «فَهُوَ حَسْبُهُ»


فرم در حال بارگذاری ...