« مداحی شب 20 محرم 93 با نوای "حاج محمدرضا طاهری" و "کربلایی حسین طاهری" + دانلود | طلبه های جوان! » |
گونه شناسی سلفیه+ درختواره سلفیه
نوشته شده توسطرحیمی 24ام آبان, 1393سلفیه در پیشینه تاریخی اش به مکتب اهل حدیث، ظاهرگرایی احمدبن حنبل، عقل گریزی و مذهب ستیزی ابن تیمیه و خشونت محمدبن عبدالوهاب بازمی گردد. گرچه در دوران معاصر گونه های مختلفی از سلفیه ظهور کردند که در مبانی اشتراکاتی دارند، اما مسائل بسیاری وجود دارد که انشقاق های متفاوتی را در سلفیه ایجاد کرده است. در این مقاله به نمودارهای شکل گیری سلفیه، گونه شناسی سلفیه و تفاوت های آنان اشاره شده است.
گونه شناسی سلفیه
1. سلفیه
بنیادی ترین مفاهیم آنان «توحید» با قرائتی متفاوت، دینداری در چارچوب فهم سلف صالح و عملکرد آنان، در برخی مواقع نص گرايي و مخالفت با دخالت عقل در فرآيند فهم دين، بهره برداری از مساله تمایز بین جاهلیت و اسلام
2. سلفیه تقلیدی
این جریان دارای جهت گيري فكري محافظه كارانه است و در رتبه زمانی پیش از دیگر سلفیان ظهور کرد. اینان دغدغه ای جز اجرای شریعت آنهم در نوع فردی آن ندارند و در پی ارائه اصلاحات سیاسی و اجتماعی نیستند. شعار آنان «من السياسة ترك السياسة» است و بر لزوم اطاعت از حاکم تاکید می کنند و فساد حاکمان را نتیجه فساد مردم می دانند.[1] قرضاوی آنان را «التیار الظاهری» نامید.[2] اینان گاهی سخن از نفی تقلید و انفتاح باب اجتهاد به میان می آورند و رسالت خویش را تصفیه اعتقادی مسلمانان می دانند و بزرگترین جبهه را در تقابل با تصوف و تشیع گشوده اند و پربسامدترین واژه در ادبیات دینی اینان سنت و بدعت، و در برخی مواقع شرک و کفر است. احمدبن حنبل و تقيالدين ابنتيميه، به عنوان منبع الهام و پدر معنوي اینان شناخته شده و محمد بن عبدالوهاب بنيانگذار حکومت سیاسی این جریان در جزیره العرب است. متداولترین کتابهای در بین اینان اصول السنه ابن حنبل، العقيدة الطحاوية، العقیده الواسطیه و منهاج السنه ابنتیمیه، کتاب التوحید و کشف الشبهات ابن عبدالوهاب است.[3] بزرگترین نماینده این مکتب، جنبش وهابیت در عربستان است که توانست طي یک دوره قدرتهاي سياسي ناپايداري مانند دولت طالبان در افغانستان را پديد آورد و موفق به توسعه اینگونه برداشت از سلفیه در برخی از مناطق جهان گردید. عموم مردم حنبلی عربستان، اردن و سوریه، الدعوة السلفیه و انشعابات آن در مصر، انصار السنة المحمدية در مصر، سودان و اريتره، جماعة اهل الحديث در پاكستان، هند، بنگلادش و نپال، الدعوة إلى القرآن والسنة در افغانستان، جمعية المحمدية در اندونزی، سنگاپور و مالزی، و جمعية إحياء التراث الإسلامي در كويت، جمعية دار البر در دبي و غيره از سرسپردگان این مکتب می باشند. آنان دچار جزمانديشي و استبداد فكري هستند و خود را نماینده انحصاری سلفیه می دانند و در راستاي همين چالش بود كه برخي از مخالفان تصريح ميكردند دعوت سلفي اختصاص به شخص يا گروه معيني ندارد و اين عنوان نبايد توسط يك عدة مشخص مورد استفاده قرار گيرد.
صفحات: 1· 2
فرم در حال بارگذاری ...