موضوعات: "حضرت علی علیه السّلام" یا "نهج البلاغه" یا "نامه ها" یا "خطبه ها" یا "غدیر"
زیانکار کسی است که ...
نوشته شده توسطرحیمی 14ام فروردین, 1399
مولی علی علیه السلام:
زیانکار کسی است که
عمر خود را ساعت به ساعت بیهوده از دست میدهد.
بحار:78:152
شعر خوانی سید حمید رضا برقعی میلاد امام علی علیه السلام
نوشته شده توسطرحیمی 4ام فروردین, 1399توجه به شیطان و شیوه عملکرد او
نوشته شده توسطرحیمی 4ام فروردین, 1399
خطبه ۲۲، فراز ۱:
«أَلَا وَ إِنَّ الشَّيْطَانَ قَدْ ذَمَرَ حِزْبَهُ وَ اسْتَجْلَبَ جَلَبَهُ لِيَعُودَ الْجَوْرُ إِلَى أَوْطَانِه وَ يَرْجِعَ الْبَاطِلُ إِلَى نِصَابِهِ وَ اللَّهِ مَا أَنْكَرُوا عَلَيَّ مُنْكَراً وَ لَا جَعَلُوا بَيْنِي وَ بَيْنَهُمْ نِصْفاً»[۱]
«آگاه باشيد! همانا شيطان حزب و يارانش را بسيج كرده و هواداران خود را از هر سو فراهم آورده است، تا بار ديگر ستم را به جاى خود نشاند و باطل به جايگاه خويش پايدار شود. سوگند به خدا (ناکثین) هر ناپسندی را به من نسبت داده و انصاف را بين من و خودشان رعايت نكردند…»
توضیح کلام حضرت
حضرت به افراد متذکر میشوند که شیطان بسیار پرکار است و برای تحقق اهداف خود یاران و هواداران خود جمع میکند. هدف اصلی شیطان برقراری ظلم و استقرار باطل است.
در ادامه حضرت درباره گروه ناکثین سخن میگویند؛ کسانی که در ظاهر مسلمان بوده اما بیعت خود را با امیرالمؤمنین علیهالسلام شکستند و با سردمداری طلحه و زیبر جنگ جمل را راهاندازی کردند.
حضرت میفرمایند: «آنان از نسبت دادن هیچ منکری به من امتناع نکرده و بین من و خودشان انصاف را درنظر نگرفتند»
رفع غم و اندوه با ولایت علی علیه السلام
نوشته شده توسطرحیمی 29ام اسفند, 1398
نحن العلویون
پیامبر اکرم در سفر حجه الوداع رو به امیرالمومنین کرده و فرمودند:
«هنیاً لک یا ابالحسن»
«گوارای وجودت ای ابالحسن»
سپس این آیه از قرآن را تلاوت نمودند:
«الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِيناً» [۱]
و فرموند: علی جان خدا این آیه را در مورد تو نازل کرده است و اکنون این جبرئل است که از جایگاه شیعیان تو در قیامت خبر میدهد
آری شیعیانت در قیامت در حالی که همه مردم پیاده هستند، بر مرکبهایی از نور از کنار قبرهایشان گروه گروه به سوی بهشت برده میشوند و هرگاه در محلی متوقف شوند، نسیمی از مشک به صورتهای آنان وزیده و همه به عطر مشک بهشتی معطر میشوند در حالی که تو جلوتر از آنها به بهشت میروی، سپس آنها با صدای بلند میگویند:
«نحن العلویون»
آنگاه منادی ندا میکند:
«ان کنتم العلویون فانتم الامنون ولا خوف علیکم ولاانتم تحزنون»
چرا نباید همنشین دنیاپرستان شویم؟
نوشته شده توسطرحیمی 15ام بهمن, 1398
امام علی علیه السلام:
خِلطَةُ أبناءِ الدُّنیا تَشینُ الدِّینَ و تُضعِفُ الیَقینَ.
معاشرت با دنیاپرستان دین را عیبناک و یقین را سست مىکند.
غرر الحکم: ح ۵۰۷۲ |
در غم از دست دادن حضرت زهرا »»»» ترجمه و شرح خطبه 202 نهج البلاغه
نوشته شده توسطرحیمی 4ام بهمن, 1398
و از سخنان آن حضرت است هنگام به خاك سپردن سيّده زنان، فاطمه عليها السلام: درود بر تو اى فرستاده خدا از من و دخترت كه در كنارت آرميده، و زودتر -از ديگران- به تو رسيده. اى فرستاده خدا مرگ دختر گرامى ات عنان شكيبايى از كفم گسلانده، و توان خويشتندارى ام نمانده. اما براى من كه سختى جدايى تو را ديده و سنگينى مصيبتت را كشيده ام جاى تعزيت است -نه هنگام تسليت-. تو را بر بالين ساختم در آنجا كه شكاف قبر تو بود، و جان گرامى ات ميان سينه و گردنم از تن مفارقت نمود. «همه ما از خداييم و به خدا باز مى گرديم.» امانت باز گرديد، و گروگان به صاحبش رسيد. كار هميشگى ام اندوه است و تيمارخوارى، و شبهايم شب زنده دارى. تا آنكه خدا خانه اى را كه تو در آن به سر مى برى برايم گزيند -و اين غم كه در دل دارم فرو نشيند-. زودا دخترت تو را خبر دهد كه چسان امتت فراهم گرديدند، و بر او ستم ورزيدند. از او بپرس چنانكه شايد و خبر گير از آنچه بايد، كه ديرى نگذشته و ياد تو فراموش نگشته. درود بر شما، درود آن كه بدرود گويد نه كه رنجيده است و راه دورى جويد. اگر باز گردم نه از خسته جانى است، و اگر بمانم نه از بدگمانى است -بلكه اميدوارم- بدانچه خدا شكيبايان را وعده داده -و پاداشى كه براى آنان نهاده-. |
وَ مِنْ كَلَامٍ لَهُ (علیه السلام) رُوِيَ عَنْهُ أَنَّهُ قَالَهُ عِنْدَ دَفْنِ سَيِّدَةِ النِّسَاءِ فَاطِمَةَ (علیها السلام) كَالْمُنَاجِي بِهِ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) عِنْدَ قَبْرِهِ:
السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَنِّي وَ عَنِ ابْنَتِكَ النَّازِلَةِ فِي جِوَارِكَ وَ السَّرِيعَةِ اللَّحَاقِ بِكَ. قَلَّ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَنْ صَفِيَّتِكَ صَبْرِي وَ رَقَ عَنْهَا تَجَلُّدِي، إِلَّا أَنَّ فِي التَّأَسِّي لِي بِعَظِيمِ فُرْقَتِكَ وَ فَادِحِ مُصِيبَتِكَ مَوْضِعَ تَعَزٍّ، فَلَقَدْ وَسَّدْتُكَ فِي مَلْحُودَةِ قَبْرِكَ وَ فَاضَتْ بَيْنَ نَحْرِي وَ صَدْرِي نَفْسُكَ، فَ “إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ". فَلَقَدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَدِيعَةُ وَ أُخِذَتِ الرَّهِينَةُ، أَمَّا حُزْنِي فَسَرْمَدٌ وَ أَمَّا لَيْلِي فَمُسَهَّدٌ، إِلَى أَنْ يَخْتَارَ اللَّهُ لِي دَارَكَ الَّتِي أَنْتَ بِهَا مُقِيمٌ. وَ سَتُنَبِّئُكَ ابْنَتُكَ بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَى هَضْمِهَا، فَأَحْفِهَا السُّؤَالَ وَ اسْتَخْبِرْهَا الْحَالَ، هَذَا وَ لَمْ يَطُلِ الْعَهْدُ وَ لَمْ يَخْلُ مِنْكَ الذِّكْرُ. وَ السَّلَامُ عَلَيْكُمَا سَلَامَ مُوَدِّعٍ، لَا قَالٍ وَ لَا سَئِمٍ، فَإِنْ أَنْصَرِفْ فَلَا عَنْ مَلَالَةٍ، وَ إِنْ أُقِمْ فَلَا عَنْ سُوءِ ظَنٍّ بِمَا وَعَدَ اللَّهُ الصَّابِرِينَ.
شرح : پیام امام امیر المومنین ( مکارم شیرازی )
پيام امام اميرالمؤمنين عليه السلام، ج 8، ص: 55-29
وَمِن كلامٍ لَهُ عَليهِ السَلامُ رُوِىَ عَنْهُ أَنَّهُ قالَهُ عِنْدَ دَفْنِ سَيِّدَةِ النِّساءِ فاطِمَةَ عليها السلام، كَالْمُناجي بِهِ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه و آله عِنْدَ قَبْرِهِ.
از سخنان امام عليه السلام است كه به هنگام دفن سيده زنان جهان، فاطمه عليها السلام خطاب به رسول اللَّه صلى الله عليه و آله در كنار قبر پيامبر صلى الله عليه و آله بيان كرد.
خطبه در يك نگاه:
اين گفتار امام عليه السلام به قدر كافى گوياست؛ سخنى است كه از سوز دل مولا عليه السلام به هنگام دفن حضرت فاطمه زهرا عليها السلام حكايت مى كند. درد دلى است پر سوز و گداز كه مولا عليه السلام با پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله درباره مصائب زهرا عليها السلام از يك سو و مصيبت خودش به سبب فراق زهرا عليها السلام از سوى ديگر، حكايت دارد و بخشى از حقايق مهم تاريخى صدر اسلام را به صورت غير مستقيم؛ امّا گويا و پرمعنا منعكس مى كند كه شرح آن در پايان تفسير اين كلام خواهد آمد.
با محبت، دل ها را به تصرف درآورید.
نوشته شده توسطرحیمی 4ام بهمن, 1398
امام علی علیه السلام:
با محبت، دل ها را به تصرف درآورید.
غررالحکم
تایملپس دیدنی تا نزدیک ضریح مبارک امیرالمومنین
نوشته شده توسطرحیمی 4ام بهمن, 1398
تایملپس دیدنی از خیابان شارعالرسول نجف تا نزدیک ضریح مبارک امیرالمومنین علی بن ابی طالب را مشاهده کنید.
اخبار آخرالزمان در خطبه امیرمومنان علیه السلام
نوشته شده توسطرحیمی 4ام بهمن, 1398
خطبه ۱۳۸ نهج البلاغه عباراتی دارد که بسیاری از شارحان، مقصود از اشاره های امیرالمؤمنین علیه السلام در آن خطبه را با شرایط آخرالزمان منطبق می دانند. |
حضرت علی علیه السلام در خطبه 138 نهج البلاغه عباراتی فرموده اند که به گمان اغلب شارحان نهج البلاغه از گوشه ای از وقایع آخرالزمان پرده برداشته است؛ شرایطی که در آن هدایت، دستخوش خیمه شب بازی های «هوا» می شود، و قرآن به تبعیت رأی و قیاس درمی آید، و در نهایت به جنگی ویرانگر می انجامد.
منجی عالم، در چنین هنگامه ای، سردمداران را به زشتی کردارشان مؤاخذه خواهد کرد و بشر را فرا می خواند که سیطره جهانی عدالت را به تماشا بنشینند؛ اما پیش از آن هنگامه طلایی، زمین دستخوش طغیانگری یک خون ریز می گردد.
در نهایت حضرت علی علیه السلام با ارائه این نشانه های دقیق ضمن سفارش هایی مهم و حیات بخش، بشریت را از پایان سرنوشت خود آگاه می کند تا به سلاح بیداری تجهیز شود.
۳ عامل اغتشاش جامعه در بیان امیرالمومنین
نوشته شده توسطرحیمی 29ام دی, 1398
مهدوی ارفع گفت: امیرالمومنین علیه السلام در ۲۴۱ خطبه نهجالبلاغه یا خطبههای نماز جمعه، هیچگاه نام مدیری را نبرده و تمام توبیخها را در نامههای مُهر شده به آنان ابلاغ میکرده است. اگر کار از کار میگذشت، او را عزل میکرد. |
حجتالاسلام حمیدرضا مهدویارفع از اساتید حوزه و دانشگاه، سالیانی است که با سفر به شهرهای مختلف کشور پویش بزرگی را با عنوان «نهضت جهانی نهجالبلاغهخوانی» با هدف ترویج نگاه حضرت امیرالمومنین علیه السلام آغاز کرده است. بخشی از سخنان وی در یکی از همین سخنرانیها در فضای شبکههای اجتماعی بازتاب وسیعی پیدا کرد. کلیپ کوتاهی که در آن حجتالاسلام مهدوی ارفع بدون اشاره به جریانهای داعیهدار عدالتخواهی در کشور، عملکرد مدعیان عدالت در دوران حیات امیرالمومنین و نحوه برخورد با ایشان را بررسی کردهاند. سخنانی که عدهای آن را پسندیدند و تأیید کردند اما عدهای از فعالان عدالتخواهی در کشور به نقد و مقالبه با آن پرداختند.
بخشهایی از سخنرانی حجتالاسلام مهدوی ارفع درباره عدالتخوهان در زمان حضرت امیر