موضوعات: "حضرت علی علیه السّلام" یا "غدیر"

اهمیت حفظ آبرو

نوشته شده توسطرحیمی 28ام بهمن, 1397

 

حضرت #امام_علی (علیه السلام) مقدار “پنج بار شتر” خرما براى شخصى آبرومند که از كسى تقاضاى كمك نمى‌كرد، فرستادند.

یک نفر که آنجا حضور داشت به #امیرالمومنین گفت:

آن مرد كه تقاضاى كمك نكرد، چرا براى او خرما فرستادید؟ ضمناً يك بار شتر هم براى او كافى بود !

حضرت #امام_على_علیه_السلام فرمودند :♥

#خداوند امثال تو را در جامعه ما زياد نكند ! من می‌بخشم ، و تو #بخل مى‌ورزى‌ ! ؟

اگر من، آن‌چه را كه مورد حاجت او است، پس از درخواست کردن بدهم، چيزى به او نداده‌ام؛ بلكه قيمت آبرویش را به او داده‌ام؛ زيرا اگر صبر كنم تا از من درخواست كند، در حقيقت او را وادار كرده‌ام كه آبرويش را به من بفروشد .

#وسائل_الشيعة ، ج ۲ ، ص ۱۱۸

راه پیدا کردن اشتباهات

نوشته شده توسطرحیمی 27ام بهمن, 1397

قَالَ علی(ع):

مَنِ اسْتَقْبَلَ وُجُوهَ الْآرَاءِ عَرَفَ مَوَاقِعَ الْخَطَإ.

 هرکس از نظرات[دیگران] استقبال کند، به اشتباهات[خود] واقف می‌شود.

نهج البلاغه(صبحی صالح)، ص501

گناهی که انسان را به بهشت می برد

نوشته شده توسطرحیمی 27ام بهمن, 1397

 

پشيمانى از گناه

 

1. امام باقر(علیه السلام) فرمود:

پشيمان بودن براى توبه كردن كافى است.

 

2. اميرالمؤمنين (علیه السلام) فرمود:

همانا پشيمانى از گناه و بدى، انسان را به ترك آن وا مى دارد.

 

3. امام صادق (علیه السلام) فرمود:

هيچ بنده اى نيست كه گناهى كند و از آن پشيمان گردد، جز اينكه پيش از آنكه طلب آمرزش كند، خدا گناهش را بيامرزد.

 

4. امام صادق (علیه السلام) فرمود:

همانا مرد (گاهى) گناه كند و خدا به وسيله آن، او را به بهشت برد؛ عرض شد: خداوند به سبب گناه او را به بهشت برد؟ فرمود: آرى، هر آينه او گناهى مى كند و پيوسته از آن ترسان و بر خود خشمناك است، پس خداوند به او ترحم مى كند و او را به بهشت مى برد.

 

 

منبع: حوزه نیوز

ایمان

نوشته شده توسطرحیمی 24ام بهمن, 1397

امام على عليه ‏السلام :

لايَجدُ عَبدٌ طعمَ الإيمانِ حتّى يَعلمَ أنَّ ما أصابَهُ لم يكُن لِيُخطِئَهُ، وَأنَّ ما أخطأهُ لم يكُن ليُصيبَهُ، وَأنَّ الضّارَّ النّافِعَ هوَ اللّه‏ُ عزّ وجل

هيچ بنده ‏اى مزه ايمان را نمى ‏چشد مگر آن كه بداند آنچه بدو رسيده، ممكن نبود نرسد و آنچه به او نرسيده، ممكن نبود كه برسد و اينكه زيان بخش و سودرسان، خداوند عز و جل است و بس

رفتار عادلانه

نوشته شده توسطرحیمی 23ام بهمن, 1397

امام على علیه السلام:

أعدَلُ السِّیرَةِ أن تُعامِلَ النّاسَ بِما تُحِبُّ أن یُعامِلُوکَ؛

عادلانه‌ترین روش این است که با مردم آن گونه رفتار کنى که دوست دارى با تو چنان باشند.

رفتار عادلانه

نوشته شده توسطرحیمی 22ام بهمن, 1397

 

امام على علیه السلام:

أعدَلُ السِّیرَةِ أن تُعامِلَ النّاسَ بِما تُحِبُّ أن یُعامِلُوکَ؛

عادلانه‌ترین روش این است که با مردم آن گونه رفتار کنى که دوست دارى با تو چنان باشند.

 

 

 

عفو و گذشت با وجود قدرت

نوشته شده توسطرحیمی 17ام بهمن, 1397

 

ترجمه و شرح حکمت 11 نهج البلاغه:

عفو و گذشت با وجود قدرت

وَ قَالَ (علیه السلام):

إِذَا قَدَرْتَ عَلَى عَدُوِّكَ، فَاجْعَلِ الْعَفْوَ عَنْهُ شُكْراً لِلْقُدْرَةِ عَلَيْهِ.

 

[و فرمود:] اگر بر دشمنت دست يافتى بخشيدن او را سپاس دست يافتن بر وى ساز.

 

شکر قدرت:
مى دانیم هر نعمتى شکرى دارد که اگر انجام گیرد موجب بقاى نعمت و افزایش آن است و اگر انجام نگیرد نعمت به مخاطره خواهد افتاد; ممکن است کم یا نابود شود.
نیز روشن است که شکر تنها شکر زبانى نیست، بلکه باید با عمل مناسبى نعمت را شکر گفت; آن کس که خدا اموال و ثروت فراوانى به او داده شکرش آن است که دیگران را نیز در آن سهیم سازد و آن کس که خدا مقامى به او بخشیده شکرش آن است که به وسیله آن مشکلات نیازمندان را حل کند.

ادامه »

کسب و کار

نوشته شده توسطرحیمی 14ام بهمن, 1397

 

امام على علیه السلام:

مَن لَم یَصبِر عَلى کَدِّهِ صَبَرَ عَلَى الإفلاسِ؛

امام على علیه السلام:هرکس بر رنج کسب وکار صبر نکند، باید رنج ندارى را تحمّل کند.

 

 

 

موبد زرتشتی: آرزوی حکومت عدل علی علیه السلام بر جهان را داریم

نوشته شده توسطرحیمی 13ام بهمن, 1397

 

نماینده جامعه زرتشتیان در اصفهان گفت:

ما در دین خود نباید تعصب داشته باشیم و برتری را در تقوا و عمل و کردار خود جستجو کنیم. دین چارچوب و قوانینی برای هدایت انسان ها است و نباید بیان کنیم که رستگاری و سعادت و برتری فقط برای دین وپیروان دین ما قرار دارد.

«موبد بهزاد نیک دین» نماینده جامعه زرتشتیان در اصفهان در پیش همایش بین المللی امام رضاعلیه السلام و گفتگوی ادیان، در اصفهان، اظهار کرد: چکیده زرتشت کردار نیک، گفتار نیک و پندار نیک است که اسلام و قرآن کریم هم بر این سه اصل تاکید کرده است.

وی با بیان اینکه امام راحل می فرماید ایران مال همه هست و توحید مذهب همه هست، تصریح‌کرد:من معتقدم متاسفانه قرآن ها تزیین طاقچه های خانه ها، انجیل ها روی کتابخانه ها و گات های زرتشت در پنهانکده ها هست و باید ادیان تدبیری کنند.

نماینده جامعه زرتشتیان در اصفهان افزود: همه انبیای الهی همگی نجات دهندگان بودند، اصل آیین زرتشت را باید در گات ها جستجو کنیم، ادیان الهی باید تعصب را کنار بگذارند و کتاب های الهی یکدیگر هم را بخوانند.

وی ادامه داد: ما در دین خود نباید تعصب داشته باشیم و برتری را در تقوا و عمل و کردار خود جستجو کنیم. دین چارچوب و قوانینی برای هدایت انسان ها است و نباید بیان کنیم که رستگاری و سعادت و برتری فقط برای دین وپیروان دین ما قرار دارد.

نیک دین عنوان کرد: چکیده حرف همه انبیای الهی همگی یکی است و آن خداشناسی وانسانیت و انسان شناسی است، جامعه بشریت از جنایت ها خسته شده، آن هم این جنایت به نام دین صورت می گیرد.

وی افزود: ما باید بدانیم که تحریف ها و افراط گری ها را در لوای این همایش ها پالایش کنیم، وهابیت و تکفیری های جانی، جزیی از اسلام نیستند، صهوینستی ها جز یهودیان اصیل نیستند و آتش پرستان جزئی از زرتشت نیستند.

نماینده جامعه زرتشتیان در اصفهان ابراز کرد:

آرزوی برپایی حکومت عدل علی علیه السلامرا در جهان داریم.

منبع:ابنا

هواپرستی؛ سد راه تحقق عدالت

نوشته شده توسطرحیمی 29ام دی, 1397

چون والى را هواها گونه گون شود او را از بسیارى عدالت، باز دارد. پس باید كار مردم در آنچه حق است، نزد تو یكسان باشد، كه ستم را با عدل عوض ندهند.

 

هواپرستی؛ سد راه تحقق عدالت(1)

امیرالمومنین علیه السلام در نامه 59 نهج البلاغه، خطاب به یکی از استاندرانش به نام أسود بن قطبة می نویسد:

« أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ الْوَالِیَ إِذَا اخْتَلَفَ هَوَاهُ مَنَعَهُ ذَلِكَ كَثِیراً مِنَ الْعَدْلِ فَلْیَكُنْ أَمْرُ النَّاسِ عِنْدَكَ فِی الْحَقِّ سَوَاءً فَإِنَّهُ لَیْسَ فِی الْجَوْرِ عِوَضٌ مِنَ الْعَدْلِ فَاجْتَنِبْ مَا تُنْكِرُ أَمْثَالَهُ وَ ابْتَذِلْ نَفْسَكَ فِیمَا افْتَرَضَ اللَّهُ عَلَیْكَ رَاجِیاً ثَوَابَهُ وَ مُتَخَوِّفاً عِقَابَهُ وَ اعْلَمْ أَنَّ الدُّنْیَا دَارُ بَلِیَّةٍ لَمْ یَفْرُغْ صَاحِبُهَا فِیهَا قَطُّ سَاعَةً إِلَّا كَانَتْ فَرْغَتُهُ عَلَیْهِ حَسْرَةً یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ أَنَّهُ لَنْ یُغْنِیَكَ عَنِ الْحَقِّ شَیْ‏ءٌ أَبَداً وَ مِنَ الْحَقِّ عَلَیْكَ حِفْظُ نَفْسِكَ وَ الِاحْتِسَابُ عَلَى الرَّعِیَّةِ بِجُهْدِكَ فَإِنَّ الَّذِی یَصِلُ إِلَیْكَ مِنْ ذَلِكَ أَفْضَلُ مِنَ الَّذِی یَصِلُ بِكَ وَ السَّلَامُ؛ اما بعد، چون والى را هواها گونه گون شود او را از بسیارى عدالت، باز دارد. پس باید كار مردم در آنچه حق است، نزد تو یكسان باشد، كه ستم را با عدل عوض ندهند. پس خود را از آنچه مانند آن را نمى پسندى دور ساز، و نفس خود را در كارى كه خدا بر تو واجب فرمود در باز، حالى كه پاداش آن را امیدوارى و از كیفرش ترسان. و بدان كه دنیا خانه آزمایش است و دنیادار ساعتى در آن آسوده نبود، جز كه آسودگى وى در روز رستاخیز، مایه دریغ او شود، و هرگز هیچ چیز تو را از حق بى نیاز نگرداند و از جمله حقها كه بر توست این است كه نفس خود را بپایى، و به اندازه توانت در كار رعیت كوشش نمایى، كه آنچه از این كار به دست مى آرى بهتر است از آنچه بذل مى دارى، والسلام».(2)

«أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ الْوَالِیَ إِذَا اخْتَلَفَ هَوَاهُ مَنَعَهُ ذَلِكَ كَثِیراً مِنَ الْعَدْلِ»؛ فرمود: انسان اگر هوا‌های گوناگون داشته باشد، از بسیاری از عدالت محروم می‌شود. در خیلی از جاها توفیق اجرای عدل را از دست می‌دهد. نه اینکه او نمی‌تواند عدالت فراوان داشته باشد، بلکه در بخش‌های فراوانی از عدالت محروم می‌شود، چون هوی و هوس با عدل سازگار نیست. عدل این است که هر چیزی در جای خود قرار بگیرد،(3) هوی آن است که هر چیزی به نفع خود آدم باشد، این هوی با آن عدل اصلاً سازگار نیست. فرمود اختلاف هوی و گرایش‌ها و میل‌های متعدّد، در بسیاری از موارد جلوی عدل‌پروری و عدل‌گستری را می‌گیرد. معنای این جمله این نیست که او از عدالت فراوان محروم است، معنای جمله این است که او در بسیاری از موارد از عدالت محروم است! «اخْتَلَفَ هَوَاهُ مَنَعَهُ ذَلِكَ كَثِیراً مِنَ الْعَدْلِ».

ابن‌میثم و دیگران نقل کرده اند، همین نامه چند سطری به شش یا هفت اصل حقوقی و نظام دینی برمی‌گردد. فرمود: «فَلْیَكُنْ أَمْرُ النَّاسِ عِنْدَكَ فِی الْحَقِّ سَوَاءً»، یعنی؛

یک: حق‌محور باشید.

دو: این حق‌مداری را نسبت به همه حفظ بکنید. نسبت به یک عدّه حق و عدل را رعایت بکنید و نسبت به یک عدّه رعایت نکنید، این ظلم است.

ادامه »


 
دانلود تقویم 98