« دانلود كامل الزياره همراه با ترجمهآثار حج دربیانات گهربار حضرت امیر مؤمنان علیه السلام »

ازدواج و فقر در سایه اعتماد به خدا

نوشته شده توسطرحیمی 5ام مهر, 1393

پیامبراعظم  حضرت رسول خاتم صلی الله علیه و اله و سلم فرمودند: کسی که ازدواج را به خاطر ترس از فقر ترک کند یقینا به خدا بد گمان است چرا که خداوند در قران وعده داده است وفرموده (ازدواج کنید و بدانید) اگر فقیر باشید خداوند از فضل خودش شما را بی نیاز می کند .

مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَرِيزٍ عَنِ الْوَلِيدِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ تَرَكَ التَّزْوِيجَ مَخَافَةَ الْفَقْرفَقَدْ سَاءَ ظَنُّهُ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِه‏

یکی از دغدغه های مهم هر جوانی هنگام ازدواج بحث وسع مالی و خرج و مخارج زندگی است تا آنجایی که بسیاری از آن ها به خاطر ترس از فقر و بدهکاری ازدواج را یا به تاخیر می اندازند و یا کلا خط قرمزی به دور آن می کشند. روایت صحیح و مورد اطمینانی که از نظر عزیزان گذشت با نگاه به همین مساله از زبان مبارک رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و اله و سلم صادر شده و به ما رسیده است .

حضرت کسانی که به خاطر ترس از فقر ازدواج را ترک می کنند توبیخ می کند و به آنها یاد آوری می کند:

که آیا به خداوند اطمینان ندارید و به وعده ای که داده است بد گمانید ؟

آیا خداوند که در قران ترغیب به ازدواج کرده و فرموده ( ازدواج کنید و اگر فقیر بودید بدانید خداوند شمارا غنی و بی نیاز می کند) دروغ می گوید ؟

بهتر بگوییم آیا خداوند از نظر مالی ضعیف است که نتواند یک بنده ناچیز که به خاطر اطاعت او و دوری از گناه و در نتیجه رسیدن به خداوند قصد ازدواج کرده او را تنها بگذارد و در فقر و نداری رها کند ؟

اگر خدا اینگونه است پس قدرت خداوند چه می شود ؟

اگر خداوند ما را رها کند بعد از آنکه خودش فرموده این سنت رسول الله را به جا آورید پس فرق یک خدا پرست با یک بی دین که هیچ اعتقاد به خدا ندارد چه می شود ؟

آری نکته اصیل این جاست که ما هنوز به پول و مال پدر و قوم و خویشمان بیش از توانایی خداوند اطمینان داریم و به همین دلیل هنگام ازدواج به همه ثروتمندان و توانمندان فکر می کنیم اما به تنها غنی بی نیاز توجه نداریم !!!!!!!!

بلی بسیاری از موارد کسانی که ازدواج می کنند با مشکلات مالی هم مواجه می شوند اما سوال اینجاست که ایا اگر ازدواج نمی کردند این مشکلات به کل نبود؟ و حال انکه این دنیا دنیای امتحانات است و فرار ازآن امتحانات ممکن نیست چرا که حضرت فرمود :

الدنیا محفوفه بالبلاء دنیا پوشیده است از بلا

با توجه به این روایت باید ببینیم در امتحان مهم الهی یعنی جنگ بین ظاهر حال (فقرو نداری ) و اعتقاد به قدرت خدا چه کسی پیروز و چه کسی بازنده است ؛ البته درآخر متذکر بشویم که این روایت نمی خواهد بگوید که پس انسانها کاروتلاش را رها کنند و با صرف ازدواج منتظر امداد الهی باشند بلکه انچه که از مجموع روایات استفاده می شود این است که بنده خداوند اگر صبح به قصد کار و کسب لقمه ای حلال قدم از خانه بیرون بگذارد خداوند این اراده را که می بیند رزق اورا تامین می کند پس در آمد مختصر و اراده کار و تلاش در کنار اعتماد به خداوند مجوز می شود تا انسان و لو الان فقیر است اما ازدواج کند و خداوند هم ثروت او را تضمین می کند .


منبع: زلال

نظر از: یثربی [عضو] 

سلام وبلاگ خوبی دارید.خوشحال میشم به ما هم سری بزنید.یاعلی

1393/07/05 @ 12:22


فرم در حال بارگذاری ...