موضوع: "کامپیوتر"

چگونه از اطلاعات فلش مموری حفاظت کنیم؟

نوشته شده توسطرحیمی 9ام اسفند, 1395

فلش مموری ها به دلیل کم جا بودن و در عین حال حجیم بودن مورد استفاده و علاقه بسیاری از کاربران سیستم ها هستند تا با استفاده از آن اطلات خود را یا ذخیره کنند و یا جهت انتقال از سیستمی به سیستم دیگر بهره بگیرند، اما این ابزارهای کوچک به راحتی به ویروس ها آلوده شده و اطلاعات آن در دسترس قراری میگیرد.

برای اینکه از اطلاعاتتان در فلش مموری ها حفاظت کنید این چند عمل ساده را انجام دهید.

همیشه رمز گذاشتن برای ورود به صفحه ای نخستین و راحت ترین کاری است که می توانید انجام دهید برای فلش مموری خود نیز نیز با استفاده از نرم افزار Gili soft USB این کار را انجام دهید تا پس از اتصال آن به سیستم ابتدای رمز ورود را زده و سپس از محتوای آن استفاده کنید.

همچنین با استفاده از نرم افزارهایی که الگوریتم قوی برای رمز نگاری دارند می توانید از فلش خود محافظت کنید، نرم افزار idoo file encryption علاوه بر رمزنگاری قابلیت پاک کردن فایل ها را به گونه ای که بازگرداننده نشوند فراهم می کند، به یاد داشته باشید اگر تنها اطلاعاتتان را از فلش Delet کنید، فایل ها با برنامه های مختلف قابل بازگشت هستند، پس برای از بین بردن اطلاعات به صورت کامل از نرم افزار یاد شده استفاده کنید.

نکته ای دیگر در حفاظت از اطلاعات اسکن کردن فلش مموری با استفاده از آنتی ویروس ها و گاه فرمت کردن آن است تا از بدافزارهای پنهان شده به طور کامل از فلش شما حذف شود.

اما نکته مهم که باید به آن پیش از هر اقدامی به آن توجه داشته باشید عدم اتصال فلش مموری تان به کامپیوترهای عمومی است زیرا این سیستم ها اغلب دارای بدافزارهایی هستند که فلش شما را آلوده می کنند.

باشگاه خبرنگاران

اگر سرعت اینترنت‌تان کند شده اینجا کلیک کنید

نوشته شده توسطرحیمی 19ام بهمن, 1395
این روزها گشت و گذار در اینترنت یا به عبارت بهتر وبگردی، تبدیل به  یکی از عادت های روزمره ما شده است. اما دردسرها از آنجایی شروع می شود که مجبور باشید برای باز کردن صفحه موردنظر و یا دانلود یک نرم افزار، مدت زمان زیادی را صرف کنید که این امر برای بسیاری از کاربران کسل کننده است.
ویژه کاربران اندروید؛
در این گزارش می خواهیم چند راهکار ساده که به بهبود سرعت اتصال 3G شما کمک می‌کند آموزش دهیم.


گام اول: یک مرورگر مناسب انتخاب کنید

افزایش سرعت اینترنت 3G با چند ترفند ساده

بدون شک گوگل کروم انتخاب اول کاربران اندروید خواهد بود؛ یکی از ویژگی هایی که این مرورگر را محبوب کرده است قابلیت همگام سازی آن در تمامی دستگاه های مبتنی بر سیستم عامل اندروید است. البته باید این نکته را به خاطر داشته باشید که این مرورگر فضای زیادی از حافظه تلفن همراه شما را اشغال می ‌کند؛ پس باید به دنبال مرورگری بهتر باشید.

 
گام دوم: قابلیت مشاهده تصاویر را در مرورگرتان غیرفعال کنید

برای اینکه وبگردی با سرعت بالا را تجربه کنید بهتر است مرورگرتان را در حالت “فقط متن” قرار دهید. کافیست به تنظیمات مرورگر مراجعه کرده و قابلیت مشاهده تصاویر را غیرفعال کنید. با انجام کار از لود شدن بی مورد تصاویر جلوگیری شده و شاهد تغییر محسوسی در سرعت مرورگر خواهید بود.

ادامه »

نقد و بررسی بازی اندرویدی ایرانی بیباک و افسانه کهن

نوشته شده توسطرحیمی 28ام شهریور, 1395
با وجود اینکه روند کلی پیشرفت عرصه بازی ایران بسیار کند است، اما اتفاقات خیلی خوبی برای هنر و صنعت گیم ایران (که به سختی عنوان هنر و صنعت را یدک می‌کشد) در بخش بازی‌های موبایل در حال رخ دادن است. در دو، سه سال اخیر پیشرفت بازی سازی در این عرصه سرعت خوبی داشته و در مقاطع مختلف زمانی شاهد عناوینی قابل قبول و در خور تحسین هستیم.
بازی «بیباک و افسانه کهن» ساخته تیم مونومنت استودیو یکی از اتفاق‌های خوب گیم ایران در زمینه بازی‌های موبایل است. یک تیم دو نفره خوش ذوق دست به ساخت عنوانی سرگرم کننده و تشکیل شده از چند سبک زده‌اند که از روایت خوبی هم بهره می‌برد. داستان از جایی شروع می‌شود که “عقاب” که در واقع ضد قهرمان بازی است، همسر شخصیت اصلی بازی یعنی “بیباک” را می‌دزدد. پس از آن شما باید با شخصیت اصلی همراه شوید تا با حل پازل‌ها و انجام مراحل مختلف، آن هم در سبک‌های متفاوت، یک به یک گره‌های داستان را باز کنید. در فاز اولیه روایت، بازی فلاش بکی به گذشته می‌زند تا ما را با اتفاقات گذشته و شخصیت‌های داستان آشنا کند.



نقد و بررسی بازی اندرویدی ایرانی بیباک و افسانه کهن


ادامه »

الکسا (Alexa) چیست؟

نوشته شده توسطرحیمی 2ام مرداد, 1395

الکسا چیست؟

کاربران اینترنت در بسیاری از مواقع مشتاق هستد که از رتبه و جایگاه یک سایت نسبت به سایر سایت ها آگاه شوند. آماری از قبیل رتبه یک سایت در کشور، در جهان، تعداد  سایت های لینک شده به این سایت و …

الکسا یک وبسایت معتبر بین المللی است که سایت ها را بر اساس تعداد بازدید کاربران رتبه بندی می کند.

خلاصه و چکیده این رتبه بندی عددی بین ۱ تا چند میلیون می باشد که هرچه این عدد به یک نزدیکتر باشد رتبه وبسایت، بهتر و بالاتر می باشد.

به تعبیر دیگر الکسا لیستی از وب سایتهای اینترنتی است که بر اساس ترافیک و تعداد بازدید مرتب سازی شده و اگر وب سایتی در منطقه خود مثلا ایران جزو 50 یا 100 وب سایت اول آن نمایش داده شود مشخص کننده ارزش بالای این سایت خواهد بود.

برای مشاهده رتبه هر سایت می توانید به سایت الکسا یا نوار ابزار آن مراجعه نمائید. این رتبه بندی ها هر روز بروزرسانی می شوند.

نمونه جستجوی انجام شده برای سایت کوثر بلاگ که رتبه آن را در ایران 2100 نشان می دهد

الکسا چگونه کار میکند؟

الکسا، بر اساس بازدید کاربرانی که نوار ابزار الکسا را در مرورگر خود نصب کرده اند، به وب سایتها رتبه می دهد و امکان بررسی آمار و تعداد بازدید کاربرانی که این نوار ابزار را نصب نکرده باشند، ندارد.
هر چند الکسا در توصیف خود به سایر منابع نیز اشاره نموده ولی واضح نیست چه منابع دیگری برای الکسا اطلاعات جمع آوری میکنند.

جهت نصب نوار ابزار الکسا، به اینجا مراجعه کنید.

منبع: فناوری های نوین روز/کوثر بلاگ

ote>

«تلگرام» و «واتس آپ» رایگان در اختیار کاربران است، چرا؟

نوشته شده توسطرحیمی 14ام فروردین, 1395

با آمدن ماهواره، تهاجم فرهنگی به پشت بام خانه ها رسید و امروز با فراگیری فضای مجازی، این تهاجم به کف دست جوانان رسیده و حریم های خصوصی را نقض کرده است؛ پس باید با فعالیت جهادی در این راه کار کرد تا بتوان از اثرات این تهاجمات کاست.

حجت الاسلام مرتضی رضائیان کارشناس و فعال در عرصه فضای مجازی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» به موضوع ابزارهای ارتباطی مدرن و پیشرفته در ایران اسلامی پرداخت و گفت: کشور ما همانند دیگر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه جهان به سرعت به سوی استفاده از ابزارهای ارتباطی مدرن و پیشرفته در حال حرکت است و حوزه علمیه در این راستا وظائف بسیاری دارد که غفلت از آن گاهی ضربات جبران ناپذیر فرهنگی و غیرفرهنگی به جامعه و نظام اسلامی وارد خواهد ساخت.

 *موضوع و مصداق شناسی؛ نیازهای مهم امروز حوزه های علمیه

وی یکی از نیازهای مهم امروز حوزه های علمیه را «موضوع شناسی» و «مصداق شناسی» دانست و اظهار داشت: این دو نیاز به عنوان یکی از دو رکن اجتهاد و فتوا به حساب می آید و شهید صدر (ره) درباره موضوع شناسی می فرماید: «موضوع به منزله علت برای حکم است و اگر موضوع شناسی صورت نگیرد، حکم صحیح و دقیق استنباط نخواهد شد».

 این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: همچنین آیت الله العظمی مکارم شیرازی نیز ابراز داشتند: «فتوا دادن بدون شناخت موضوع، منجر به فتوایی خام و نارسا می شود».

 حجت الاسلام رضائیان خاطرنشان ساخت: اکثر موضوعات مستحدثه، پیچیده و تخصصی است و بدون رجوع به اهل فن و بدون موضوع شناسی، ارائه نظر و صدور فتوا نسبت به آن بسیار مشگل و گاهی غیر ممکن است.

 

وی افزود: همچنین در بسیاری از اوقات نمی توان از خود مقلد درباره آن موضوع تحقیق کرد؛ چراکه شاید خود او جاهل، خاطی یا حتی مغرض باشد؛ مثل اینکه ما از رئیس یک شرکت هرمی درباره گلدکوئیست سوال کنیم و توضیحی بخواهیم.

ادامه »

مراقبت از چشم هنگام کار با رایانه

نوشته شده توسطرحیمی 21ام دی, 1394

شما می توانید با تطبیق محیط اطراف خود از فشار وارده بر چشمتان کم کنید

امروزه اکثر کارها با وسایل الکترونیکی انجام می شود از بازی و سرگرمی کودکان تا واریز پول و خواندن کتاب و. .. همه و همه در دنیای الکترونیک انجام می شود. هر روز هم به تعداد کاربران این وسایل افزوده می شود و خلاصه خوب یا بد زندگی ما وابسته به همین تکنولوژی خودساخته شده است؛ اما در این میان چیزهای مهم تری هم هستند که کلاً فراموش شده اند. چشم، یکی از مهم ترین اعضای بدن است اما البته اغلب کاربران به تأثیرات تکنولوژی بر چشمان خود توجه نمی کنند یا اصلاً در مورد این تأثیرات چیز زیادی نمی دانند.

خوب است بدانیم کار مداوم با تبلت، لپ تاپ و رایانه و. .. باعث ایجاد پیرچشمی زودرس می شود. برای اینکه چشمان شما در دنیای شلوغ دیجیتال سلامت بماند بهتر است نکات زیر را حتماً در نظر داشته باشید:

به چشم ها استراحت بدهید

- فاصله زمانی مناسب برای کار با رایانه و استراحت چشم در نظر بگیرید و بیشتر از ۴۵ دقیقه پشت سر هم با آن کار نکنید. وسایل الکترونیکی برای کار بدون وقفه طراحی می شوند اما شما یک ماشین نیستید و به استراحت برای شارژ مجدد احتیاج دارید، چشم یکی از آن اعضاست که هرچند دقیقه یک بار باید استراحت کند. پس بهتر است هر ۲۰ دقیقه به مدت ۲۰ ثانیه استراحت سپس به یک جسم که در فاصله ۲۰ فوتی شماست نگاه کنید (هر فوت برابر با ۳۰.۴۸ سانتی متر است).

پلک زدن را فراموش نکنید

پلک زدن به طور طبیعی چشم را شستشو می دهد. مرکز مانیتور باید حدود ۱۰ تا ۲۰ سانتی متر پایین تر از چشمان شما باشد. این وضعیت باعث می شود پلک ها پایین تر قرار گیرند، سطح کمتری از چشم در معرض هوا باشد و از خستگی گردن و شانه ها نیز می کاهد.

ادامه »

آشنایی با فرمت های صوت و تصویر و... در کامپیوتر

نوشته شده توسطرحیمی 3ام دی, 1394

 

درست از زمان روی کار آمدن تجهیزات صوت و تصویر در کامپیوترها، شیوه های مختلف ذخیره سازی و نحوه خواندن اطلاعات - یا همان چیزی که ما به عنوان فرمت می شناسیم - مطرح شد.

انواع فرمت فایل عکس:

BMP

فايهاي تصويري Bitmap ويندوز. اين تصاوير در کيفيت برابر با فايلهاي JPG از حجم بيشتري برخوردار هستند اما توابع API ويندوز به خوبي از آن پشتيباني مي کنند لذا برنامه نويسان هنوز از اين فايلها در تهيه برنامه هاي تحت ويندوز استفاده مي کنند. همچنين توانائي ذخيره تصاوير ترنسپرنت را ندارند. مجموعه عکسهاي BMP را مي توان در قالب يک عکس فشرده با فرمت MBM ذخيره کرد که در يزر توضيح داده شده است.

GIF
مخفف Graphics interchange format است. اين فرمت براي تهيه عکسهاي کوچک استفاده مي شود. اين فرمت مزاياي بسيلر زيادي دارد. مهمترين ويژگي اين فرمت که آنرا در وب بسيار متداول ساخته است توانائي ذخيره چندين فرم عکس در قالب يک فايل تصويري است و بنابراين مي تواند عکسهاي متحرک توليد کند. همچنين تهيه تصاوير ترنسپرنت و عکسهاي Compuserve بسيار کم حجم براي وب از ديگر مزاياي اين فرمت است. برنامه Ulead Gif و Adobe Image Ready را براي مديريت اين تصاوير توصيه مي کنيم. برنامه هاي بسيار زيادي در اين زمينه وجود دارد.

CUR
مخفف Cursor بوده و فايلهاي کورسر ماوس با اين پسوند ذخيره مي شوند.براي نمونه در RUN اين آدرس را وارد کنيد:
%windir%\Cursors

JPG يا JPEG
مخفف joint photographic experts group نوعي فايل عکس مرسوم است. اين فرمت عکسهاي استانداردي است که در VCD‌ها نيز قابل پخش است و از حجم و کيفيت قابل قبولي برخوردار است.

MBM
مخفف MuliBitMap يک فايل محتوي چندين تصوير BMP که در نرم افزارهاي موبايل بسيار استفاده مي شود. با استفاده از نرم افزار Easy Symbian Suite از سايت svsoftwares به مديريت اين فايلها بپردازيد.

PNG
مخفف portable network graphics نوعي فايل عکس سبک براي تهيه تصاوير ترنسپرنت و آيکون است. اين تصاوير در ادامه توسعه فايلهاي GIF ايجاد شدند. امروزه تصاوير PNG براي تهيه عکسهاي ترنسپرنت و تصاوي رGIF براي تهيه عکسهاي متحرک استفاده مي شوند. برنامه Axilias IconWorkshop را از سايت آگزيلياس دانلود کنيد و از پسورد 21262212-08916-97796-63060-35362 استفاده کنيد.
براي تهيه فايلهاي آيکون نسخت نياز به طراحي فايلهاي ترنسپرنت داريد. اين فايلها را با فتوشاپ طراحي کنيد و آنها را پسوند PNG ذخيره کنيد. با استفاده از برنامه Axilias IconWorkshop فايل PNG را به ICO تبديل کنيد.

ICO پسوند فايلهاي آيکون است. در ويندوز آيکونها در فايلهاي DLL مختلف ذخيره شده اند. فايلهاي ICL کتابخانه هائي مانند کتابخانه هاي DLL که تنها محتوي آيکون هستند.

PSD
فايل پروژه هاي ويرايش عکس برنامه فتوشاپ است. براي مشاهده اين عکسها حتما نيازي به نصب برنامه فتوشاپ نيست، نرم افزار رايگان PNG PSD Viewer از سايت wenovo دانلود کنيد. همچنين براي اينکه ويندوز را قادر به پخش اين تصاوير و بسياري تصاوير ديگر به صورت ThumNail نمائيد برنامه thumbview را دانلود کنيد.

TIFF
مخفف Tag Image File Format نوعي فايل عکس است که در اسکنرها خيلي استفاده مي شود

ادامه »

چرا گوشيم به كامپيوتر وصل نمي شه؟

نوشته شده توسطرحیمی 9ام آبان, 1394

USB Device Not Recognized؛ پیغامی بسیار آزاردهنده که مطمئناً خیلی از افراد با آن روبرو شده‏ اند. امروز قصد داريم با اين خطا مبارزه كنيم و به دنبال راهي براي برطرف نمودن اين مشكل باشيم
به گزارش دريچه فناوري گروه فضاي مجازي باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیا تا کنون برای شما پیش امده که به هنگام نصب دستگاه های usb به سیستم خطايي با عنوان USB device not recognized مشاهده کنید و موفق به نصب دستگاه خود نظیر دوربین، گوشی، فلش و … نشوید؟


USB Device Not Recognized؛ پیغامی بسیار آزاردهنده که مطمئناً خیلی از افراد با آن روبرو شده ‏اند.این پیغام که در هنگام کار کردن با ویندوز در معرض دید قرار می‏ گیرد، نشان‏دهنده ‏ی آن است که یکی از پورت‏هایی که به‏تازگی استفاده شده، بصورت کامل توسط کامپیوتر و سیستم‏عامل شناخته نشده و ممکن است بطور ناقص کار کند. خوب، قطعاً اولین واکنشی که باید توسط یک کاربر صورت پذیرد، اطمینان از سالم بودن دستگاهی است که قصد برقراری ارتباط با کامپیوتر را دارد.

راه حل، بسیار بسیار ساده بوده و هیچ نیازی به Un-Install کردن درایور دستگاه، اعمال تغییرات در ریجستری و… نیست! فقط و فقط کامپیوتر خود را از منبع برق جدا کنید! دقت کنید که خاموش کردن به تنهایی چاره‏ساز نیست؛ کامپیوترهای مدرن اگرچه در ظاهر خاموش می‏شوند، اما درواقع هنوز MotherBoard در حال استفاده از منبع برق می‏باشد.

البته لازم به ذکر است که بدلیل آنکه MotherBoard -همانطور که از نامش هم پیداست- محلی است که تمامی قطعات سخت‏افزاری به آن متصل می‏شوند که پورت‏های USB هم یکی از آن‏هاست، بعضی مواقع نیاز دارد که خاموش-روشن شود. (اصطلاحاً reboot شود.) درواقع این reboot شدن، باعث می‏شود که Micro-Processor، درایوهای لازم را از نو اجرا کند و پورت‏های USB مجدداً شروع بکار کنند.

پس برای جمع‏بندی، کافیست که کامپیوتر خود را خاموش کرده، اگر سیستم شما از نوع Desktop PC است، آن را از پریز برق جدا کنید و اگر از نوع Laptop است، علاوه بر جدا سازی از پریز برق (درصورت اتصال،) حتی باطری آن را نیز از دستگاه جدا کرده و مجدداً وصل نمایید. سپس مجدداً سیستم را راه‏اندازی کنید و متوجه خواهید شد که مشکل کاملاً حل شده است.

جاسوس‏ افزارها ‏را بشناسید و با آنها مقابله کنید!

نوشته شده توسطرحیمی 8ام دی, 1393


spyware : از بدافزارهایی است که مستقیماً دارای اثر تخریبی نیستند ولی همانگونه که از نامشان پیداست به جاسوسی روی کامپیوتر هدف می‌پردازند. البته در یک تقسیم بندی کلی می‌توان گفت جاسوس افزارها دو دسته هستند که در این گزارش به تمامی آنها خواهیم پرداخت.



1. دسته‌ای از جاسوس افزارها توسط کاربر و با آگاهی کامل برای کنترل یک کامپیوتر یا شبکه‌ای از کامپیوترها به منظور کنترل اعمال کاربران یا نیروی انسانی تحت نظرش نصب می‌شوند. همانند نرم افزارهایی که والدین برای کنترل کودکان نصب می‌کنند یا نرم افزارهای که به منظور کنترل کارمندان یک سازمان روی شبکه‌ای از کامپیوترها نصب می‌شوند.

2. دسته‌ای از جاسوس افزارها بدون اجازه کاربر رایانه توسط افراد سودجو روی کامپیوتر نصب می شوند و سعی در زیر نظر گرفتن اعمال کاربر و سرقت اطلاعات مفید وی دارند.

جاسوس افزارها بصورت پنهان به فعالیت می‌پردازند و بسیاری از مردم ممکن است بدون آگاهی مدت زیادی را با این جاسوس افزارها سپری کنند. جاسوس افزارها به چند طریق ممکن است از اطلاعات شما سوء استفاده و یا مشکلاتی برای کاربری شما ایجاد کنند:

  • سرقت اطلاعات شخصی

جاسوس افزارها می‌توانند با دست یابی به کوکی‌ها عادت‌های اینترنتی، اطلاعات کارت‌های اعتباری و بسیاری اطلاعات دیگر شما را جمع‌آوری کند همچنین با ثبت کردن کلیدهای فشرده شده توسط شما روی صفحه کلیدرمزهای عبور شما را به دست آورده و در اختیار افراد دیگر قرار دهند.

ادامه »

آموزش تصویری قدم به قدم پاورپوینت

نوشته شده توسطرحیمی 3ام آذر, 1393

در این کتاب شما با برنامه پاورپوینت ۲۰۰۷ و ۲۰۱۰ برای مبتدیان آشنا می شوید. در گوشه سمت چپ پاورپوینت یک شکل چهاررنگ وجود دارد روی ان کلیک کنید گزینه PowerPoint Options را بزنید و به قسمت Save بروید در مربعی که تیک زده شده و عددی نوشته شده اگر شما تیک مربّع را بردارید به معنای این است که شما نمی خواهید پاورپوینت شما خودکار از طرف کامپیوتر Save گردد و اگر تیک را هم بزنید می توانید عد کناری که به معنای Save در … دقیقه شود را عوض کنید یعنی می خواهید که کامپیوتر در مدت زمانی که شما معین کرده اید خودکار پرونده موردنظر را ذخیره سازد.

دانلود

ندای یک بسیجی عاشق